Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stavby dálnic kvůli zhublému rozpočtu zpomalí. Hlavně na Moravě

  10:17aktualizováno  10:17
Nedostatek peněz ve státním rozpočtu pocítí letos i další rok řidiči, kteří čekali na otevření nových úseků dálnic nebo silnic první třídy. Především na Moravě. Ředitelství silnic a dálnic zpomalí stavbu řady nových úseků, některé letos oproti plánu stavět ani nezačne.

Stavby dálnic rozhodně nezastavíme, zpomalit ale budeme muset, přiznává Ředitelství silnic a dálnic. | foto: Slavomír Kubeš

"Omezení se týká hlavně těch, kde probíhá příprava a které jsou v počáteční fázi výstavby," uvedl pro MF DNES generální ředitel ŘSD Alfréd Brunclík.
 
Problémy mají všechny stavby, které platí pouze stát. Méně ohrožené jsou naopak silnice a dálnice, na které posílá část peněz i Evropská unie. Jen ze státního rozpočtu jdou přitom peníze na důležité stavby, jako je pražský okruh nebo dokončení dálnice do Ostravy.
 
Vláda sice poslala ŘSD minulý týden přes Státní fond dopravní infrastruktury dalších zhruba pět miliard korun, ale ani ty nebudou na všechny naplánované silnice stačit. "Pět miliard pokryje jen ty nejnutnější věci na stavbách, které jsou pro nás největší prioritou," tvrdí Brunclík.
 
Podle něj je proto jediné řešení: jejich stavby zpomalit. "Rozhodně je ale nezastavíme, nic nebudeme konzervovat," dodal.

Problém s financováním má celkem 35 staveb. Na seznamu silnic, které platí pouze stát, je například i dokončení dálnice D47. Na ni ale podle Brunclíka peníze jsou. Zpomalení výstavby se týká zhruba deseti různých úseků silnic.

O kolik se které silnice zpozdí, zatím není jasné. ŘSD bude jednat se stavebními firmami o novém časovém plánu u těch staveb, u nichž je jasné, že ten stávající nebude možné kvůli rozpočtu splnit.
 
Je i možné, že stavební firmy ŘSD na stavby půjčí. Státní firma má totiž v některých smlouvách i podmínku, že dodavatel stavebních prací jí může půjčit až polovinu ročních nákladů na stavbu. "Musíme mít ale jistotu, že příští rok na takovou silnici budou peníze," dodal Brunclík.

Před třemi lety nastartovaný dálniční boom letos výrazně zadrhává. Důvodem jsou právě peníze. "Stavební firmy jsou z toho dost nervózní. Řada projektů má už teď zpoždění a nestihne se určitě prostavět tolik, kolik stát původně plánoval," říká šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Odhaduje, že výdaje na dálnice budou letos až o dvacet miliard nižší. "Budeme chtít jasně vědět, jak to je s financemi," dodal.

ŘSD navíc letos začalo mít kvůli dočasně omezenému přísunu peněz z Evropské unie problémy s placením faktur. Dluhy po splatnosti dosáhly až 3,5 miliardy korun. Teď už ale ŘSD znovu platí. "Denně nám odchází z účtů kolem 300 milionů," tvrdí Brunclík. "Firmy musí předpokládat, že k tomu čas od času dojde, smlouva na to pamatuje," dodal.

Stavaře loni namlsalo obrovské množství nově vypsaných soutěží, letos ale zatím ŘSD nezveřejnilo žádnou velkou novou zakázku. "Každou novou zakázku musíme projednat s ministerstvem dopravy a státním fondem dopravní infrastruktury. Nejsme v jednoduché situaci, je před námi řešení hodně problémů," vysvětlil Brunclík.

V záloze má ŘSD stavby za celkem 35 miliard korun. Není však jisté, kdy je použije.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Boeing 737 společnosti ČSA
Stále více Čechů létá z Ruzyně do Itálie, tradiční Frankfurt naopak padá

Miláno už není pro Čechy jen centrem nákupů, ale i východištěm do italských hor a jezer. Více se létá také do Říma, díky čemuž hlásí Letiště Václava Havla...  celý článek

Vlaková souprava Locomore.
Český dopravce Leo Express vstupuje na německý trh. Koupil Locomore

Český dopravce Leo Express přebírá podle magazínu Spiegel berlínskou železniční společnost Locomore, která je v insolvenci. Jezdit bude na trase mezi Berlínem...  celý článek

Noční Tokio.
Přímý let Tokio - Praha do roku 2020? Hlavní město chce více turistů

Vedení hlavního města usiluje o zřízení přímé letecké linky mezi Prahou a Japonskem. Chce tak zvýšit počet japonských turistů v české metropoli. V pondělí to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.