Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stavby dálnic jsou ohroženy. Nemají posudky dopadu na životní prostředí

  1:00aktualizováno  1:00
Česko letos přijalo nový zákon, který změnil pravidla u vydávání posudků vlivů staveb na životní prostředí. Kvůli dokumentu EIA, který je nově v souladu s evropskými směrnicemi, jsou nyní ohroženy velké dopravní stavby. Evropská komise totiž posudky vypracované podle starého zákona i přes snahy státu nechce uznat.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už sestavilo seznam dopravních akcí, které mají proces EIA podle starého zákona z roku 1992. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Zatím to jde dobře. Dálnice D3 v Jihočeském kraji roste hned na třech úsecích naráz, stavební firmy mají dostatek práce, řidiči se těší.

Brzy s tím může být na dlouhou dobu konec. Jihočeské dálnici a dalším desítkám dopravních staveb hrozí velké zdržení.

Silnice, jimž hrozí zdržení

Celkem je v Česku 64 úseků, které mají potíže s posudkem EIA. Jejich souhrnné stavební náklady přesahují 170 miliard korun. Těmi nejohroženějšími jsou akce se stavebním povolením.

Úsek D8 0805 Lovosice - Řehovice - 5,379

Úsek D1 0137 Přerov - Lipník - 3,616

Úsek R48 Rybí - MÚK Rychaltice - 3,513

Úsek Krnov, SV obchvat - 1,547

Úsek R 56 Frýdek-Místek, přípojka na R48 - 1,128

Úsek I/35 Val. Meziříčí – Lešná 3. etapa - 0,839

Úsek I/34 Božejov - Ondřejov - Pelhřimov - 0,597

Úsek R4 Skalka – křiž. II/118 - 0,556

Úsek I/53 Lechovice obchvat 0,541

Úsek I/38 Znojmo obchvat II - 0,525

Úsek I/14 Kunratice Jabl. n. N. - 0,395

Úsek I/13 MÚK Třebušice - 0,372

Úsek I/44 Červenohor. sedlo, jih - 0,318

Úsek I/26 Staňkov, přeložka - 0,200

Zdroj: ŘSD

Důvodem jsou posudky vlivu staveb na životní prostředí, takzvané EIA. Letošním přijetím nového zákona, který je v souladu s evropskými směrnicemi, přestaly mnohé posudky platit a Evropská komise je i přes snahy státu zatím nechce uznat. Bez platné EIA nelze stavby zahájit.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už sestavilo seznam dopravních akcí, které mají proces EIA podle starého zákona z roku 1992. Server iDNES.cz ho má k dispozici. Je jich dohromady 64 v odhadované ceně 170 miliard korun.

Ohroženy jsou například obchvat Frýdku-Místku, dálnice D11 u Hradce Králové, D1 kolem Přerova či dálniční obchvat Českých Budějovic. „Ve spolupráci s našimi správami a­ závody seznam doplňujeme. Pár akcí proto může přibýt,“ nevyloučila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Smutné je, že se o problému dlouho vědělo. Evropská komise čekala deset let na uvedení české legislativy v oblasti EIA do souladu s evropskou směrnicí.

“Bývalé vlády novelizaci zákona EIA odsouvaly tak dlouho, až se Česká republika nyní musí potýkat s těmito komplikacemi v podobě zpětného prověřování všech projektů s neukončenými povolovacími řízeními,“ tvrdí ministr životního prostředí Richard Brabec.

„Došlo k tomu, na co jsme upozorňovali. Sice jsme byli ujišťováni, že nedojde k zastavení či zpomalení přípravy staveb, opak je však pravdou,“ konstatoval Pavel Eybert, jihočeský senátor a předseda Sdružení pro výstavbu D3 a R4.

Dva až čtyři roky zdržení?

„Všechny přišly o platné posouzení vlivu na životní prostředí, a tím také o možnost pokračovat, dokud se situace nevyřeší,“ potvrdil Eybert.

Říká, že ministerstvo životního prostředí bude muset v horším případě požadovat nová posouzení EIA. To by znamenalo dva až čtyři roky zdržení, než by byly pro tyto stavby posudky zhotoveny.

Ministerstva životního prostředí i­ dopravy odmítla, že by zadala zpracování nových posudků. Zatím vyjednávají se zástupci Evropské komise. „Ještě nebylo rozhodnuto. Jednání pokračují a komise ověřuje naše stanoviska,“ sdělil Zdeněk Neusar, mluvčí resortu dopravy. Po listopadovém setkání si zástupci komise vyžádali vypracování dalších podkladů.

Situací je znepokojen i ministr dopravy Dan Ťok. „Bohužel zatím nedošlo k dohodě s Evropskou komisí. Pak by stačilo jen jednoduše posoudit, zda se něco nezměnilo,“ uvedl ministr.

Zmínil, že zatímco dříve měla EIA pár stran, dnes jsou jich stovky. „Zaznamenáváme hlasy, že by se měla celá EIA udělat znovu. To je naprostá tragédie, která může zpomalit stavby na další roky,“ potvrdil Eybertova slova Ťok.

„Někdo na problém v minulosti zapomněl a potřebujeme ho dořešit. Jsem v tom ale optimistou. Dohoda s komisí se rýsuje, řešením je například rozsáhlejší účast veřejnosti,“ dodal šéf ministerstva dopravy.

Ohroženy jsou firmy i dotace

Pro všechny dotčené projekty je nezbytné EIA ověřit. Pokud se projekt neodchýlil od původních plánů, bude možné vydat nové stanovisko EIA. Některé projekty jsou staré deset i více let. V ­takovém případě mohou nastat komplikace.

Podle senátora Eyberta je nutné, aby se do věci vložili nejvyšší představitelé státu. „Ještě tento týden budeme dopisem o aktuální vážné situaci informovat i premiéra Bohuslava Sobotku,“ dodal.

Pokud se nepodaří situaci vyřešit, může to mít negativní dopad i na firmy specializované na dopravní stavby, které by za pár let neměly dostatek práce. V případě delší prodlevy s uznáním platné EIA mohou být navíc ohroženy dotace z operačního programu Doprava II. Bez nich by stát velkou část akcí musel odsunout kvůli nedostatku peněz.

Autoři:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.