Odklepnuto. Slavnostní zahájení stavby úseku D3 Bošilec - Ševětín. Na snímku...

Odklepnuto. Slavnostní zahájení stavby úseku D3 Bošilec - Ševětín. Na snímku zleva primátor Českých Budějovic Jiří Svoboda, jihočeský hejtman Jiří Zimola, premiér Bohuslav Sobotka, ředitel státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa, ministr dopravy Dan Ťok, starostka Ševětína Romana Hajská a ředitel divize Metrostavu specializované na dopravní stavby Josef Neuwirth. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Problém s rychloposudky na dálnice se komplikuje, Brusel s povolením váhá

  • 16
Ministerstvo dopravy se začíná smiřovat s variantou, že nepostaví zdaleka tolik nových silnic a dálnic, jak si plánovalo. Důvodem jsou staré a propadlé posudky o jejich vlivu na životní prostředí. Do jednání s Evropskou komisí se už vložil premiér Bohuslav Sobotka.

Ministerstva se ještě snaží uhasit problém a získat povolení pro zjednodušené posuzování necelé dvacítky staveb. Na zatím utajovaném seznamu mají být hlavně klíčové silnice typu D3 nebo D35.

Problém se týká studií EIA, které posuzují vliv staveb na životní prostředí. Evropská komise je u řady staveb nechce uznat, protože vznikly ještě podle starých norem před vstupem do Evropské unie.

Ministr životního prostředí Richard Brabec v pátek uvedl, že jde o deset až patnáct staveb, které by prošly zrychleným posuzovacím procesem. „Klíčové bude, v čem to zrychlené schvalování bude spočívat. A musí být záruka, že to bude výrazně rychlejší než nová EIA,“ poznamenal Brabec. Spory se zatím vedou o to, jaké stavby to budou: Evropská komise chce ty méně sporné z pohledu životního prostředí, Česko naopak nejdůležitější stavby.

Problémy s EIA jsou způsobeny jednak pomalou výstavbou, jednak současným zákonem řešícím problematiku schvalování vlivu na životní prostředí. Proti němu se oficiálně ministerstvo dopravy v připomínkovém řízení v roce 2014 neozvalo a nechalo ho schválit tak, že se nyní musí všechny projekty schvalovat znovu. V problémech by Česko nebylo, kdyby nemělo desítky projektů připravených deset až dvacet let, aniž by se přitom koplo do země.

Nová EIA rychlejší než rychloposudky?

Podle šéfa Svazu průmyslu Jaroslava Hanáka by měl premiér Bohuslav Sobotka zvážit osobní angažmá v této problematice. „V sobotu v Lánech slíbil, že to bude řešit přímo s předsedou Evropské komise Jean-Claude Junckerem a podle mých informací o tom už jednali,“ řekl Hanák. Mluvčí vlády Martin Ayerer na dotaz neodpověděl.

Ministerstvo dopravy už rozhodlo, že nebude čekat a podniká kroky k vypracování nových posudků. Ředitelství silnic a dálnic už oznámilo přípravu zakázky na zpracování posudků v hodnotě téměř čtvrt miliardy korun.

„Nová EIA by mohla být rychlejší, než ten zrychlený proces. Zdržení tedy nemusí být dva roky, ale něco málo přes rok,“ řekl v České televizi ministr dopravy Dan Ťok.