Potíže s tunelem Blanka přinesly Metrostavu nechtěnou pozornost. Na množství státních zakázek to ale vliv nemá.

Potíže s tunelem Blanka přinesly Metrostavu nechtěnou pozornost. Na množství státních zakázek to ale vliv nemá. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Stavební firma Metrostav zůstává strojem na dividendy a státní zakázky

  • 25
Potíže s tunelem Blanka přinesly firmě Metrostav nechtěnou pozornost a Praha hrozí vypovězením smlouvy. Na množství nových státních zakázek to však nemá vliv. Zatím poslední kontrakt získal Metrostav v pražských Dejvicích. Za opravu Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd inkasuje společně s firmou Block bez DPH 308 milionů korun.

V porovnání s jinými zakázkami, které Metrostav v poslední době získal, jde spíše o "drobné". Od začátku loňského roku firma vyhrála sama či ve sdružení s jinými společnostmi soutěže za 30,7 miliardy korun.

Zhruba polovinu této částky tvoří prodloužení trasy A pražského metra. Ze 17 stavebních zakázek od roku 2006, které stát vypsal s hodnotou vyšší než tři miliardy, vyhrál Metrostav či jeho firmy osm tendrů.

komu patří metrostav

Majoritu ve firmě má společnost DDM Group, za kterou stojí manažeři slovenského Doprastavu a českého Metrostavu.

Například Jiří Bělohlav, Jindřich Hess, Viktor Karel či Ivan Šesták.

Necelou polovinu mají propojené firmy Doas Cz a Doas SK, ve firmě je ještě několik drobných akcionářů z dob kuponové privatizace.

Doprastav se do Metrostavu dostal v roce 2000. Do skupiny patří další velké stavební firmy, například Subterra.

Na tunelu Blanka, největší veřejné stavební zakázce posledního desetiletí za 21 miliard korun bez daně, je zatím podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka hotová více než polovina všech stavebních prací.

"Stavba probíhá, její reálné vyhodnocení a závěry k němu je možné provést po jejím dokončení," odmítá Polák uvést, zda je ještě Blanka pro Metrostav zisková, nebo ne.

"Blanka je naší vizitkou"

Ve výroční zprávě však Metrostav uvádí, že zpoždění Blanky se do hospodaření promítlo negativně. "Stavba Blanka je naší vizitkou," říká ve výroční zprávě šéf firmy Jiří Bělohlav.

"Pro image firmy to není pozitivní událost, na druhou stranu Metrostav je firma, která takové problémy přežije," míní šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Metrostav, který se Skanskou a Eurovií patří mezi tři největší tuzemské stavební firmy, sice loni snížil svůj zisk o 11% na necelých 719 milionů korun, své akcionáře však znovu letos potěšil dividendou. Ta byla 21,50 koruny na každou stokorunovou akcii. Akcionáři potěšili i vedení firmy: odměny představenstvu a dozorčí radě stouply z devíti milionů na třináct milionů korun. Průměrná mzda ve firmě se blíží 40 tisícům korun.

Rentabilita vlastního kapitálu, jeden z hlavní ukazatelů ziskovosti firmy, je vysoká a dosahuje téměř dvaceti procent. Jen pro srovnání: Škoda Auto měla loni stejný ukazatel na pěti procentech.

Metrostav letos čeká menší pokles tržeb na zhruba 20 miliard korun, ale podobný zisk. Firma upustila od staveb v Rumunsku, letos skončí s tunely na Islandu.