O drážní zakázku se díky podmínkám tendru poperou jen velké firmy.

O drážní zakázku se díky podmínkám tendru poperou jen velké firmy. | foto: Profimedia.cz

Stavební firmy se poperou o rekordní drážní zakázku za 36 miliard

  • 21
Stavební firmy se chystají na největší veřejnou zakázku v historii české železnice a jednu z největších v dopravních stavbách vůbec. Státní Správa železniční dopravní cesty vypsala soutěž za téměř 36 miliard korun na opravu a údržbu všech železničních tratí po republice. Vítězná firma se bude o české koleje starat 8,5 roku.

Soutěž již Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) poslala do databáze veřejných zakázek. Vedení správy však zatím odmítá obří zakázku blíže komentovat.

"Ve čtvrtek k tomu budeme dělat prezentaci, do té doby se k tomu nebudeme vyjadřovat," uvedl mluvčí Pavel Halla.

Peníze na zakázku bude dostávat postupně ze Státního fondu dopravní infrastruktury. "Takovou soutěž jim přikazoval do tří let vyhlásit zákon," dodal náměstek ředitele fondu pro realizaci zdrojů Jiří Novák.

Fond bude posílat peníze z českých zdrojů, na opravy a údržbu nečerpá žádné peníze z evropských fondů. Až dosud správce českých kolejí vypisoval většinou soutěže jen na jednotlivé tratě. Spojení opravy a údržby do jedné zakázky by mohlo přinést úsporu.

"Pro vítěznou firmu ta zakázka bude znamenat dlouhodobou jistotu, zejména při plánování kapacit. Proto by mohla být cena nižší, než kdyby soutěžily zakázky na jednotlivé tratě," míní prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Vstup jen pro velké

O obří zakázku bude mezi stavebními firmami pravděpodobně velký zájem.

"Dá se čekat, že se přihlásí nějaká velká evropská firma nebo půjdou do sdružení místní společnosti," míní Novák.

Do soutěže se mohou přihlásit jen velké firmy – podmínkou je například přístup k půlmiliardovému úvěru.

Zakázka, která má začít v červenci 2009 a skončit koncem roku 2017, přichází v době, kdy dopravní stavební firmy řeší spíše potíže s nedostatečnou kapacitou lidí a strojů. Ve stavbách silnic a železnic je nyní obří konjunktura a firmy často nestíhají. To je patrné i na veřejných soutěžích na nové dopravní stavby: v nich čím dál častěji vítězí společná konsorcia firem, a ne jednotlivé společnosti.

Podle výsledků za tři čtvrtletí dala správa do oprav a modernizací za prvních devět měsíců letošního roku více než miliardu korun. SŽDC se v Česku stará o 9 483 kilometrů železnic, zhruba třetina z nich je elektrifikovaná.

Do železnic půjdou v příštích letech desítky miliard také z evropských fondů. Bruselské peníze jsou určené hlavně na modernizaci tratí a rozvoj koridorů. A budou také tvořit podstatnou část 31 miliard korun, které letos fond pošle SŽDC převážně na modernizaci české železniční sítě.