(ilustrační foto)

(ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Stavební spořitelny ruší smlouvy s drahými klienty, ti se ale brání

  • 184
Stavební spořitelny v poslední době řeší závažný problém. Jejich produkty jsou v současné době mnohdy méně výhodné než hypotéky a obsluha některých klientů je drahá. Jednou z možností, jak se s tím vypořádat, je jednostranné rušení některých smluv. Klienti si však tyto praktiky nechtějí nechal líbit.

Nízké úrokové sazby nenechávají manažery stavebních spořitelen v klidu. Nejen proto, že kvůli nim jsou hypotéky často atraktivnějším produktem než úvěry ze stavebního spoření.

Spořitelnám navíc nízké sazby prodražují obsluhu těch klientů, kteří si spoření zřídili za výhodnějších podmínek. A tak manažeři už delší dobu řeší, jak z této situace ven. Zvláště když nechtějí naštvat klienty.

U smluv uzavřených po roce 2004, které zároveň trvají déle než šest let, to mají jednodušší. Podmínky jim totiž umožňují jednostranně snížit úroky a přizpůsobit je stávajícím tarifům – tedy ročnímu úročení okolo jednoho procenta.

Největší problém z pohledu stavebních spořitelen nastává u těch klientů, kteří mají starší smlouvy. Jednak jim není možné jen tak úrok snížit a jednak tyto úroky – často převyšující tři procenta – vzhledem k vývoji trhu spořitelny zatěžují nejvíc.

Spořitelny v nedávné minulosti přistupovaly k radikálnímu kroku – smlouvy jednostranně rušily. „S odvoláním na nový občanský zákoník jsme loni jednorázově vypověděli přibližně 15 tisíc smluv,“ potvrzuje Veronika Lucká Loosová, mluvčí Českomoravské stavební spořitelny (ČMSS), která je lídrem tuzemského trhu. Tento řez podle mluvčí spořitelně stačil a žádná další vlna výpovědí neprobíhá ani se nechystá.

Jinak to je ve Stavební spořitelně České spořitelny. Ta podle mluvčí Kristýny Havlingerové dosud jednostranně vypověděla řádově tisíce smluv s úrokovou sazbou přesahující dvě procenta. „Plánujeme to i nadále, především z důvodu přespoření cílové částky,“ dodává.

Současná vlna by se měla kromě smluv uzavřených před rokem 2004 týkat i některých novějších klientů spořitelny. Jde o ty smlouvy, kde kvůli přespoření a neodeslání nabídky na úvěr nelze využít možnost změny sazby.

Potíž pro spořitelny představuje fakt, že se klienti proti této praxi začali bránit. Týdeník Euro nedávno zmínil žalobu, kterou za klienta ČMSS podala advokátka Hana Marvanová. Podle ní mají smluvní ujednání a všeobecné obchodní podmínky v tomto případě přednost před občanským zákoníkem. Desítky bývalých klientů spořitelen se také podle Eura obracejí na finančního arbitra, který se problematikou nově zabývá.