Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hladovka stavbařů končí. Železnice jim pošle na zakázkách miliardy

  10:00aktualizováno  10:00
Stavbaři si pochvalují příval zakázek od Správy železniční dopravní cesty. Správa od začátku dubna uzavřela smlouvy na stavební práce v hodnotě 5,4 miliardy korun, současně vyhlásila i další nové zakázky v řádech miliard korun. Stavbaři se tak po letech stížností na málo práce radují.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Železniční stavitelé přitom mají navíc šanci, že peněz na stavby na dráze přibude, a to kvůli nedostatečnému počtu vysoutěžených zakázek na Ředitelství silnic a dálnic. "Na železnici soutěže běží bez větších problémů, navíc se zvolna i lepší ceny, kterých se daří při soutěžích dosáhnout," říká šéf Skansky Dan Ťok.

Podle mluvčí Eurovie Ivety Štočkové je vyšší objem zakázek na železnici pozitivním jevem. "Železniční kapacity máme poměrně slušně využité, určitě jsme ale schopni další zakázky tohoto typu přijmout a kvalitně zabezpečit. Částečně v tuto chvíli uvažujeme o přesunu kapacit ze silničního stavitelství do železničního," dodala Štočková.

Hladovění stavbařů skončilo.

Za růstem zakázek na železnici stojí dva důvody – stavby jsou připravenější než na silnicích, a navíc dobíhají dotace z Operačního programu doprava. Řada zakázek také nevyžaduje dlouhou přípravu, například zabezpečení přejezdů nebo zlepšování napájení na některých elektrifikovaných tratích. Na druhou stranu však obří investice proudí i do nepříliš využívaných tratí.

Podle Jiřího Vacka z analytické společnosti CEEC Research, která pravidelně analyzuje stav českého stavebnictví, si stavební firmy skutečně pochvalují, že na železnici zadávání zakázek běží lépe než u jiných obdobných organizací.

"Není to sice ideální, ale rozhodně je na železnici lepší stav než u zakázek na stavby silnic," řekl Vacek. Podle něj je aktuálně na železnici práce podstatně více než v minulém roce. "Pokud srovnáme nárůst objemu zadaných zakázek SŽDC za první čtyři měsíce 2014 se stejným obdobím roku 2013, došlo k růstu investovaných peněz až o 128 procent," dodal Vacek. Hodnota výběrových řízení za leden až duben 2014 vzrostla ve srovnání s loňským rokem o 65 procent.

Boj o zakázky je snazší, do drážních tendrů chodí méně firem

Výsledky soutěží na SŽDC přitom připomínají místy "doby hojnosti" před rokem 2010. Stále častěji se tendrů účastní jen dva nebo tři soutěžící, zatímco běžně o stavební zakázku i podstatně menší soupeří i více než deset firem.

Odcházející generální ředitel SŽDC Jiří Kolář se nedávno pochlubil tím, že aktuálně nemá ani jednu zakázku zaseklou u antimonopolního úřadu.

Skanska například vážně zvažovala, že napadne soutěž na modernizaci nádraží ve Strakonicích, kde byla vyloučena, i když nabídla nejnižší cenu. Porušila však podmínky tendru, když nabídla, že nádraží opraví rychleji.

"Nakonec jsme usoudili, že nechceme soutěž blokovat. Myslíme si, že je lepší, když se staví, a na železnici jsou i další příležitosti," vysvětlil Ťok. Mírumilovnějším vztahům mezi firmami na železnici odpovídají i ceny – čím dál častěji se soutěží i téměř za 100 procent projekční ceny.

Podle šéfa Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václava Matyáše mají železnice výhodu, že příprava staveb není tak zdlouhavá kvůli povolování. "Většinou jde o modernizace stávajících úseků, povolování netrvá roky jako u nových silnic," řekl Matyáš.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.