Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: ahr

Zjednodušení stavebního zákona v ohrožení, novela narazila v Senátu

  • 48
Byl to jeden z hlavních trumfů vlády: měl usnadnit získání stavebního povolení od stavby rodinného domku až po nové dálnice. Slibovaná změna ale nečekaně narazila v ústavně-právním výboru Senátu. Šest z devíti senátorů totiž doporučilo kolegům, aby novelu stavebního zákona z dílny ministerstva pro místní rozvoj zamítli.

Vzhledem ke koaliční roztržce a blížícím se volbám je tak čím dál méně reálné, že by poslanci případné „veto“ Senátu zvládli přehlasovat.

Proti sobě teď bojují zastánci zákona a zejména ekologické organizace, kterým se nelíbilo, že do povolování nebudou moci tolik mluvit.

„Je pro mě velké zklamání, kam se projednávání dostalo. Povede to k tomu, že se nebude stavět skoro nic,“ říká prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Naopak senátor Michael Canov (STAN) zákon odmítá: „Zdá se mi nedokonalý, příliš omezuje práva ostatních účastníků. Hrozí řada ústavních sporů,“ říká Canov.

Zákon se nelíbí ani ekologickým organizacím, protože podle nich ruší ústavou zaručená práva vyjadřovat se ke stavbám ve svém okolí. „Jednalo by se o největší omezení občanských práv po roce 1989,“ tvrdí občanské sdružení Zelený kruh, které zastřešuje protest proti novele.

Omezení prosadil v zákoně poslanec ČSSD Jaroslav Foldyna, především v reakci na některé průtahy, které ekologické organizace způsobují.

Foldyna uvedl jako příklad dálnici D8, která nebyla dokončená několik let právě kvůli sporům s ekologickými organizacemi. „Pozitiva nového zákona převažují nad negativy,“ míní senátor ANO Jaroslav Větrovec, který novou normu podpořil.

Poslanci původní verzi zmírnili, takže neprošly některé razantnější změny. Třeba zavedení takzvané předběžné držby, které by umožnilo státu stavět na pozemcích, které ještě nemá vyvlastněné. Takovou novelu minulý týden schválili na Slovensku a je běžná v Německu.

Zastánci změny: S povolováním staveb patříme k nejpomalejším

Podle zastánců nového zákona je dnes Česko s povolováním nových staveb jedno z nejpomalejších v Evropě. A slibované zrychlení staveb dálnic může opět narazit. Ministr dopravy Dan Ťok minulý týden přiznal, že do konce volebního období nestihne předložit zásadní zákon o zrychlení výstavby liniových staveb.

„České právo dává velký prostor k­ obstrukcím a stát přitom nemá instrumenty, jak jim čelit v nejkritičtějších případech,“ napsali v ­dopise senátorům šéfové několika asociací sdružujících stavební firmy. Ty chtějí, aby se do zákona vrátily ještě některé návrhy – například předběžná držba. Podle stavařů se v debatě projevil vliv lobby majitelů pozemků, na kterých by se mohlo stavět.

Ti by změnou zákona přišli o možnost vydírat stát – o složitých kauzách by nerozhodovaly úřady v menších obcích, ale speciálně školení úředníci na krajských úřadech. Návrh zákona počítal alespoň se sloučením územního a stavebního řízení s posuzováním vlivů na životní prostředí, známým jako EIA.

Podle ekologických organizací ale omezení veřejnosti povolovací procesy nezrychlí a nenaplní tak zadání stavební novely. „Nijak nezkracuje lhůty ani neodstraní současnou praxi, kdy stavební úřady lhůty porušují a poškozují tím investory i občany,“ uvedly ve svém prohlášení.

Senátoři mají o zákonu hlasovat na konci května, na schůzi se chystá i ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. Pokusí se je přesvědčit, aby normu schválili. Pokud neuspěje, bude k přehlasování Senátu potřebovat 101 poslanců.