Taktika ministra dopravy Víta Bárty vyhladovět stavební firmy dosud platila hlavně na stavitele železnic. Nyní už povolují také silničáři.
"Od řady dodavatelů máme už pozitivní odpověď, která se dá finančně vyjádřit," řekl o jednáních o úsporách generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Švorc. Přesná čísla nechtěl ještě uvést, podle něj jde zatím o stamiliony korun.
Stát a firmy už nepoužívají slovo slevy – na to jsou zejména stavbaři alergičtí – a mluví o úsporách. Nejde přitom o změny v projektech, například vypuštění protihlukových stěn či menší počet nájezdů na silnice. Stavbaři museli hledat rezervy u sebe. "Může to být úprava technologie, nová technická řešení i snížení marží," uvedl Švorc.
Stavby silnic by měly zlevnit i jinak, například zmenšením jejich rozsahu nebo omezeným čerpáním rezervy. O tom bude rozhodovat stát.
Ministr dopravy Vít Bárta drží stavbaře zkrátka, zastavil jim až do konce jednání platby, za což ho už chtějí některé firmy žalovat.
Kde chce Bárta na železnici šetřitMožno ihned zastavit Postupné utlumení Nezačne se stavět (výběr) Pramen: ministerstvo dopravy |
"První smlouvu už máme podepsanou zpět, je s OHL-ŽS," uvedl náměstek generálního ředitele pro audit Pavel Habarta. Firma se k podpisu do uzávěrky nevyjádřila, už dříve ochotu šetřit potvrdila například společnost AŽD Praha.
Nechtěl šetřit, odvolali ho
Ne všichni ve státních organizacích jsou úsporám nakloněni. Ve vysoké funkci skončil jeden z manažerů plzeňské správy, který má na starosti opravu tratě mezi Plzní a Prahou. Manažer nerespektoval rozhodnutí ministra Bárty o zastavení všech železničních staveb a chtěl minulou sobotu zahájit další část pětimiliardové zakázky na rekonstrukci železnice ze Zbiroha do Berouna.
Stavbaři měli vyjet na čtyřkilometrový úsek tratě mezi Hořovicemi a Praskolesy a začít vytrhávat koleje. Pokud by se tak stalo, musela by se stavba za několik set milionů dokončit a stát by tím přišel o další peníze, které neplánoval.
S přípravami na stavbu to myslel manažer zjevně vážně – již byl schválen výlukový jízdní řád a na hořovickém nádraží stály připraveny stavební stroje. "Zastavili jsme to na základě informací, které jsme dostali. Osoba, která za to byla zodpovědná, skončila," dodal Habarta.
Podle mluvčího SŽDC Pavla Hally šlo o zaměstnance, který byl odpovědný za provedení celé stavby včetně zastavení dalších prací.
"Byl to nejvyšší zaměstnanec na stavbě za investora," dodal Halla. Bárta kvůli nedostatku financí a tlaku na stavební firmy pozastavil takřka všechny železniční stavby. Ve většině případů nešlo o okamžitý konec, ale o dokončení staveb tak, aby nebyla ohrožena bezpečnost. Odvolaný zaměstnanec pracuje dál pro SŽDC.
Zmiňovaný úsek je součástí rekonstrukce trati mezi Berounem a Zbirohem. Zakázku za více než pět miliard vyhrálo v roce 2008 sdružení firem Skanska, Eurovia a Viamont DSP. Stavba má být hotová v příštím roce. I přes obří investice se rychlost spojení mezi Prahou a Plzní příliš nezvýší – vlaky tu pojedou maximálně 120 kilometrů v hodině.