Odboráři pravidelně procházejí centrem Ostravy a blokují dopravu.

Odboráři pravidelně procházejí centrem Ostravy a blokují dopravu. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Stávka dopraváků v Ostravě končí, mzdy příští rok vzrostou o pět procent

  • 143
Od středy trvající stávka zaměstnanců ostravského dopravního podniku o půlnoci skončí. Odbory se po zhruba tříhodinovém jednání dohodly s vedením společnosti a zástupci ostravského magistrátu na zvýšení mezd. Příští rok se podle požadavků odborů zvednou o zhruba pět procent, letos ale neporostou vůbec.

Odboráři na začátku celého vyjednávání o platech požadovali jejich navýšení o patnáct procent, později chtěli osm a nakonec pět, na kterých trvali během celé stávky. Naopak dopravní podnik jim původně nabízel jen jedno a půl procenta, které později doplnil garancí stejného zvýšení i pro příští rok. Zaměstnanci si tedy nakonec své zvýšení vybojovali, dostanou ho ale až od roku 2012.

Řidičům se tak zvýší mzda minimálně o pět procent, z toho jedno procento ve výkonnostních odměnách. Dělníci, kteří mají nejnižší platy, pak budou mít vyšší mzdu o šest procent.

Ne všichni dopraváci ale s dohodou souhlasí, některým vadí právě fakt, že se letos žádné zvýšení platu nedočkají. "Hlasoval jsem proti této dohodě, ale je mi jasné, že kdybychom pokračovali ve stávce i zítra, zúčastnila by se nás jen hrstka a nemělo by to smysl. Všichni už se prostě snažili stávku za každou cenu ukončit. Proto byla dohoda přijata," komentoval výsledek anonymně jeden z řidičů.

Současný průměrný plat řidiče ostravského dopravního podniku je 22 872 korun hrubého. "Konkrétní mzdy se ale samozřejmě liší podle řady vlivů od typu řízeného dopravního prostředku či počtu směn až po počet odsloužených let. Průměrná mzda ovšem stoupla za posledních pět let o třiatřicet procent," nastínil už dříve mluvčí společnosti Miroslav Albrecht.

"A jak i odborářům zdůrazňujeme, je to vyšší částka než u konkurenčních dopravců v regionu, a je také vyšší než průměrný plat v Moravskoslezském kraji. Přesto trvají odbory na pětiprocentním růstu," řekl ještě před finálním rozhodnutím Albrecht.

V Ostravě by měly být stejné platy jako v Brně, říkají odbory

"Průměrný plat je ale se všemi přesčasy, nejčastěji se mzdy pohybují okolo 19 tisíc hrubého. Ale techničtí pracovníci mají více než 29 tisíc," reagoval však na tato čísla předseda odborářů ostravského dopravního podniku Ivo Protivínský. Podle něj je spravedlivé, aby ostravští dopraváci měli stejné platy jako jejich kolegové v Brně, tedy takřka 25 tisíc korun hrubého.

Důležité jednání, na které se odboráři i manažeři Dopravního podniku chystali po celý víkend, trvalo od čtrnácté téměř do sedmnácté hodiny. Poprvé se ho navíc zúčastnil i primátor Ostravy Petr Kajnar. Obě strany chtěly za každou cenu stávku ukončit, s každým dalším dnem stávky se totiž zvyšovaly ztráty dopravního podniku a zároveň snižovaly výplaty stávkujících.

Protestující odboráři před ostravským magistrátem.
Nálada na mítinku před magistrátem byla bojovná.
Stávkující odboráři se po Sokolské ulici blíží k ostravskému magistrátu.

Zaměstnanci ostravského dopravního podniku stávkovali od středy, každý den s výjimkou víkendu také dopoledne protestně pochodovali od sídla dopravního podniku k magistrátu.

Ti přicházeli denně zhruba o tisícovku, podnik stál každý den protestů minimálně 700 tisíc korun. "Tato částka se navíc může navýšit například o pokuty za nevypravené spoje od objednatelů dopravy, tedy obcí či kraje. Dá se dokonce říct, že po třech dnech už vznikly teoreticky škody, které svou hodnotou odpovídají naší nabídce odborům na navýšení mezd," uvedl v pátek Albrecht.

Jinými slovy tak zaměstnanci "prostávkovali" peníze, za které by jim bylo jinak možné zvýšit platy o jedno a půl procenta. Právě kvůli tomuto tlaku proto není podle obou stran výsledná dohoda vítězstvím ani pro jednu z nich.

Dopravnímu podniku chybí v rozpočtu na příští rok 100 milionů

Podle náměstka primátora Aleše Boháče musely odbory pochopit, že dopravní podnik nemá odkud další peníze vzít. "Také nemám radost z toho, že lidé letos nakonec nedostanou přidáno nic, na druhou stranu jsme v únoru odborářům nabízeli tříprocentní zvýšení mezd," vysvětlil.

"Nyní není z čeho peníze na vyšší platy dát, protože se zvýšila daň na emulzní naftu, což znamená pro podnik výdaj 25 milionů, a stejná částka bude potřeba kvůli nárůstu daně o čtyři procenta od 1. ledna. To jsou náklady, které podnik nemůže ovlivnit. Teď mu přibylo dalších padesát milionů na navýšení mezd. Celkově mu tedy v tuto chvíli pro příští rok chybí sto milionů," shrnul Boháč.

"Máme půl roku na to, abychom ty chybějící peníze našli. Co se nám někde získat nepodaří, bude muset doplatit město," přiblížil ředitel dopravního podniku Roman Kadlučka. Vše se podle něj bude mimo jiné odvíjet i od toho, kolik společnost stála stávka.

"Ztráty z ní plynoucí mohou přesáhnout sedmdesát milionů korun, zahrnují totiž penále za nevypravené spoje. Zhruba osmdesát procent spojů ale jezdí přímo v Ostravě a zastupitelstvo má tak možnost odhlasovat odpuštění pokuty, a tak snížit ztráty společnosti," nastínil.

, ,