Stávka letušek a stevardů ČSA zřejmě proběhne později.

Stávka letušek a stevardů ČSA zřejmě proběhne později. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Stávka letušek a stevardů ČSA se odkládá. Důvodem je opatření soudu

  • 16
Třídenní stávka letušek a stevardů Českých aerolinií pravděpodobně bude později než v oznámeném termínu od středy 26. srpna do pátku. Důvodem je předběžné opatření soudu, které konání stávky zakázalo.

Pražský městský soud uvedl v předběžném opatření zakázal konání stávky stevardů a stevardech v ČSA. Stávka by byla nezákonná. Podle odůvodnění soudu pochybila Odborová organizace posádek letadel (OOPL), když zaměstnavateli předala oznámení o stávce, které neobsahovalo všechny náležité údaje včetně seznamu zaměstnanců ochotných stávkovat. Dál se podle soudu hlasování o stávce nezúčastnila potřebná polovina zaměstnanců ČSA.

České aerolinie, které o předběžné opatření soud požádaly, nyní mají třicetidenní lhůtu, aby podaly žalobu na určení nezákonnosti stávky.

Že se stávka bude odkládat, bylo zřejmé už v úterý večer. „Dnes odpoledne jsme obdrželi usnesení o předběžném opatření, které nám oznamuje, že musíme přehodnotit konání stávky. Stávka se tedy pravděpodobně bude odsouvat, protože máme nařízeno, že nesmíme vykonat stávku v plánovaném termínu 26. až 28. srpna,“ řekla v pondělí v České televizi Tereza Löffelmanová z Odborové organizace posádek letadel. Definitivní rozhodnutí o konání stávky ale podle ní teprve padne.

ČSA uvedly, že v případě stávky přijmou opatření, která minimalizují dopady protestu a zajistí provoz všech linek. Palubní personál chce stávkovat kvůli snižování platů, které vedení společnosti prosadilo letos v únoru. 

Jde o tlak odborů, říká ČSA

„Do stávky žene letušky a stevardy výbor jejich odborové organizace. Většina letušek a stevardů si stávku nepřeje,“ uvedly ČSA v pondělním tiskovém prohlášení. OOPL se podle vedení společnosti nechce podílet na úsporných opatřeních, které dopravci v letošním pololetí po mnoha letech provozních ztrát pomohly k zisku 13 milionů korun. „ČSA přijmou taková opatření, která dopady stávky minimalizují a zajistí standardní provoz všech linek,“ oznámil mluvčí ČSA Daniel Šabík.

Loni v období mezi únorem až květnem činila hrubá mzda letušek 43 845 korun. Letos mezi únorem až červencem klesla průměrná mzda na 32 300 korun, uvedl Šabík. Podle něj mají palubní průvodčí i vedoucí kabiny navíc nárok na diety a kapesné ve výši 9000 korun. Hrubá mzda vedoucí kabiny bez diet vychází na 39 500 korun.

Podle vedení ČSA je možné současný průměrný plat letušek zvýšit o 14 procent a plat vedoucích kabiny o devět procent. To je ale maximální ústupek, který může vedení společnosti udělat, uvedly v pondělí ČSA s tím, že hospodaření společnosti musí letos skončit ziskem, protože firma si nemůže dovolit další ztrátový rok.

Škrty budou pokračovat

Podle analytika ze společnosti Cyrrus Tomáše Menčíka má protest palubního personálu stejnou sílu, jako kdyby protestovali piloti. Podle něho je nereálné, aby ČSA dokázaly rychle sehnat proškolený česky mluvící personál, který by dokázal protestující nahradit. Na akceschopnost ČSA by tak masová stávka palubního personálu měla výrazný vliv, dodal.

Výraznějšího růstu mezd se ale stávkující podle Menčíka protestem nedomohou, protože ČSA nemohou ustoupit od politiky škrtání výdajů. Stejně se vyjádřilo vedení ČSA, které uvedlo, že si společnost musí na sebe nejprve vydělat a že další ztráty nejsou možné. „Reálné je ale, že protestující dosáhnou alespoň nějakého zvýšení platů, které bude prezentováno jako kompromis. Takovýto výsledek zpravidla mívají stávky u jiných evropských dopravců,“ dodal Menčík.

ČSA loni snížily ztrátu na 631 milionů korun z předchozí téměř miliardy korun při 6,5procentním snížení tržeb na 9,5 miliardy korun. Stát v dopravci drží necelých 20 procent akcií, většinu mají korejská společnost Korean Air (44 procent) a soukromá letecká společnost Travel Service (34 procent). Zbylých 2,26 procenta drží Česká pojišťovna. ČSA zaměstnávají méně než 700 lidí.

Posledním ostrým protestem v ČSA byla na sklonku roku 2011 stávka pilotů, kteří odmítali přechod z Českých aerolinií do dceřiného charterového dopravce Holidays Czech Airlines, kde měli horší platové podmínky. Protesty tehdy ochromily desítky letů a ČSA si musely letadla i posádky pronajímat od jiných aerolinek.

,