Lokomotivy Deutsche Bahn stojí v Hagenu během stávky (5. listopadu 2014). | foto: AP

Němečtí strojvůdci zkrátili stávku, do práce se vrátili o dva dny dříve

  • 13
Strojvůdci největšího německého železničního dopravce Deutsche Bahn zkrátili stávku. Do práce se místo v pondělí vrátili již v sobotu v 18 hodin, přesto v neděli bude provoz částečný. Vyjede pouze 60 procent plánovaných vlaků.

Podle informací Českých drah (ČD) zůstanou v neděli v platnosti i omezení pro vlaky na trati mezi Prahou a Berlínem. „Opatření pro vlaky dálkové dopravy pro stávku i přes dřívější ukončení protestu zůstanou dále v platnosti až do 10. listopadu do 04:00,“ uvedly ČD na svých internetových stránkách. Vlaky Českých drah po dobu stávky končily v Drážďanech.

Plný provoz chce státem vlastněná společnost Deutsche Bahn (DB) obnovit v pondělí. Do stávky strojvůdci vstoupili částečně ve středu a úplně ve čtvrtek.  Podle DB komplikuje rychlé obnovení provozu to, že vlaky a jejich posádky nejsou kvůli dlouhé stávce na místech, odkud pravidelně vyjíždějí. Zvlášť velký problém to je v dálkové dopravě, která bude omezeními postižena nejvíc.

„Cestující budou moct v neděli využít asi 60 procent naší běžné nabídky dálkových vlaků na hlavních německých tratích. Návrat k běžnému jízdnímu řádu a obnovení provozu na vedlejších tratích očekáváme v pondělí ráno,“ uvedly DB v tiskovém prohlášení.

Na německých regionálních tratích se DB daří obnovovat provoz rychleji než na dálkových. Výjimku představuje sever země, kde neznámí pachatelé podnikli v noci na sobotu několik žhářských útoků na železniční vybavení. Dopravu v severním Německu tak bude možné obnovit teprve po odstranění škod.

Stávka strojvůdců začala v nákladní dopravě ve středu, v osobní ve čtvrtek a byla jednou z nejdelších na německé železnici. DB v době stávky vypravovaly zhruba třetinu osobních vlaků, nákladní vlaky vozily především uhlí nutné pro zajištění provozu elektráren.

Smířlivé gesto a slábnoucí podpora pro stávku

Šéf odborového svazu strojvůdců (GDL) Claus Weselsky v pátek překvapivě oznámil, že se stávka o 34 hodin zkrátí. Podle něj to bylo smířlivé gesto vůči vedení DB vedené mimo jiné snahou o zajištění bezproblémového průběhu nedělních oslav 25. výročí pádu Berlínské zdi.

Podle některých zdrojů ale GDL cítil také slábnoucí podporu pro stávku v řadách strojvůdců. Deník Süddeutsche Zeitung uvedl, že v Bavorsku se v pátek do služby hlásili i členové odborového svazu a DB teoreticky měly kapacity k zajištění provozu dvou třetin vlaků v největší německé spolkové zemi. V Berlíně podle televize N24 chtěla v době stávky pracovat velká část strojvůdců městské železnice.

Nynější stávka, šestá od konce srpna, je důsledkem dlouhodobého sporu mezi GDL a vedením DB o pracovní podmínky strojvůdců a o postavení odborového svazu v koncernu. GDL zpočátku usiloval hlavně o zkrácení pracovní doby strojvůdců z 39 na 37 hodin týdně a žádal zvýšení platů od 1. ledna o pět procent. Nyní se průměrný plat strojvůdců pohybuje v závislosti na odpracovaných letech mezi 36 až 46 tisíci eury (998 tisíc až 1,27 milionu Kč) ročně.

V návrhu DB podle DPA nabízí třístupňové zvýšení mezd v příštích 19 měsících o celkem pět procent. V příštím roce chce také přijmout dalších 200 strojvůdců, což by mělo zlepšit plánování směn. Nabídka je určena výhradně pro strojvedoucí, dráhy jsou však připravené jednat o mzdách také pro další profesní skupiny. 

Po ústupcích obou stran v platové oblasti se ale jednání zasekla na sporu o postavení GDL v rámci koncernu. Svaz žádá, aby ho koncern uznal jako jediného zástupce strojvůdců, průvodčích i zaměstnanců jídelních vozů. Za strojvůdce GDL vyjednává dlouhodobě, zbývající profesní skupiny v rámci DB dosud zastupoval odborový svaz EVG, který má mezi nimi více členů než GDL a celkově zastupuje větší počet zaměstnanců železničního dopravce.

,