Stávka pilotů ochromila osm set letů

V pořadí druhá celodenní stávka pilotů německé Lufthansy způsobila ve čtvrtek 17. května zrušení celkem osmi stovek letů. Dalších 52 muselo být zrušeno během pátku. Protesty bylo postiženo kolem 75 tisíc cestujících. Nová jednání mezi vedením Lufthansy a zástupci odborů začnou opět v pondělí 21. května.

Odbory již dříve oznámily, že jsou připraveni stávkovat každý čtvrtek, dokud nebudou jejich požadavky splněny. Jejich první čtyřiadvacetihodinový protest stál Lufthansu, druhé největší evropské aerolinky po British Airways, asi padesát milionů marek, srovnatelné náklady přineslo i druhé celodenní zastavení provozu.

Odborová organizace pilotů Cockpit sdružující 80 procent z 4200 pilotů o něco ustoupila ze svého původního požadavku na růst platů o třetinu a domáhá se navýšení o 24 procent. Vedení Lufthansy je však ochotno přistoupit pouze na zvýšení o 13,6 procent.

Podle údajů aerolinek si začínající piloti, kteří měsíčně nalétají 73 hodin, vydělají ročně 99 tisíc marek hrubého, což v přepočtu odpovídá 1,7 milionu korun. Po dvanácti letech služby se tato suma zvyšuje na 194 tisíc marek (3,4 milionu korun) a piloti s třicetiletou praxí vydělají za rok 300 tisíc marek (5,2 milionu korun).

Studie, kterou provedly aerolinky spolu s odbory, ukazuje, že tato platová úroveň je zhruba o třetinu nižší než u konkurenčních leteckých společností. Lufthansa se však zvýšení mezd požadovanému piloty brání s tím, že by prudký růst nákladů ohrozil její konkurenceschopnost.

Na letištích byl relativní klid
Kvůli včasnému informací se stávka obešla bez nadměrných front a rozčilených cestujících. "Řada zákazníků rovnou zvolila jiné alternativy. Poškodí to ale image aerolinek. Jak moc, to je však v tuto chvíli ještě otázka," řekl Jachnow.

Letenky na zrušených linkách platí po dobu stávky také jako jízdenky na německých drahách, které přidávají k vlakům vagony navíc a vypravují mimořádné soupravy.

Podpora stávkujícím pilotům slábne
Stejně jako při první stávce, i během čtvrtka 17. května nasadila Lufthansa náhradní piloty a využívala svých dceřiných společností. Těm podařilo uskutečnit přes 180 letů, především dálkových a zámořských. Aerolinie nechtěly komentovat, zda mezi piloty ve službě byli i někteří, kteří se rozhodli stávku bojkotovat.

Podpora, kterou piloti požívali v začátcích protestů před třemi týdny, se však začíná pomalu rozplývat. Několik set letců, kteří se shromáždili na frankfurtském letišti, aby zde přečetli prohlášení se svými požadavky, se střetlo s bouřlivým nesouhlasem techniků a pozemního personálu.

Před zraky čekajících cestujících přerušili křikem a tleskáním mechanici chystané projevy. "Tyhle přehnané mzdové požadavky ohrožují naše pracovní místa," prohlásil zástupce pozemního personálu Hans-Josef Weilbecher. Zatímco piloti požadují zvýšení o 24 procent, technici se minulý měsíc spokojili s 3,5 procenty navíc.

Piloti německé letecké společnosti Lufthansa během první celodenní stávky 10. května. Kvůli nesplnění mzdových požadavků vstoupili do stávky i o týden později.

Řídký jev - letadlo ve vzduchu - během první celodenní stávky 10. května. Kvůli nesplnění mzdových požadavků vstoupili do stávky i o týden později.

Stávkující pilot německé letecké společnosti Lufthansa během první celodenní stávky 10. května. Kvůli nesplnění mzdových požadavků vstoupili letci do stávky i o týden později.

,