Na jedné straně stojí manažeři Air France, kteří opakují, že jejich piloti mají nejméně o pět procent vyšší příjmy, než je průměr u evropských aerolinek. Na druhé straně jsou pak nespokojení letci, kteří požadují zvýšení platů o desetinu dřív, než dojde k privatizaci státního podílu ve firmě.
Jedny ze tří největších aerolinek v Evropě musely od pátku do pondělí vyškrtat z letových řádů přes třetinu letů, především na střední a dlouhé vzdálenosti.
Opatření se dotkla také letů Air France do Prahy - až na výjimky byly všechny zrušeny. Na trase Paříž - Praha ale létají ještě linky provozované Českými aeroliniemi v rámci aliance Sky Team, kterých se stávka francouzských pilotů vůbec nedotkne.
"Všechny linky operované ČSA poletí z Prahy i z Paříže dle platného letového řádu a cestující nemusejí mít žádné obavy," ujistil mluvčí ČSA Dan Plovajko.
Omezení se týká především středně dlouhých letů Air France, kterých bude zrušena více než polovina.
Ačkoli společnost na nebezpečí stávky předem upozorňovala, v pátek přišlo na letiště mnoho cestujících. Z pařížského letiště Charlese de Gaulla přitom neodletí 60 procent plánovaných letů, osmdesátiprocentní škrty postihnou letiště Orly.
Potíže, které nepřinesla krize v letecké dopravě po loňských útocích na USA, by mohli aerolinkám způsobit vlastní zaměstnanci. Air France zaměstnávají 3 900 pilotů a denně provozují až 1 700 letů.
Firma se zatím držela nad vodou díky přesunutí kapacit na linky do Afriky a Asie a podařilo se jí získat také část zákazníků zkrachovalé Sabeny a Swissairu.
Vedení aerolinek se do pátku nepodařilo urovnat spory s největší francouzskou odborářskou organizací pilotů SNPL. Piloti požadují zvýšení platů o deset procent.
"Tyto požadavky jsou nereálné. A já myslím, že to všichni vědí," řekl ředitel Air France Jean-Cyril Spinetta pro rádio RTL.
Air France nabídla pilotům zvyšování platů podle inflace do roku 2005. Jejich platy naposledy po tříletém "půstu" zvyšovala v prosinci a dubnu celkem o 7,3 procenta.