Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Někteří řidiči autobusů pracují 350 hodin. Jsou přepracovaní, říká odborář

  19:57aktualizováno  19:57
Ve čtvrtek má stávka dopravních odborů ochromit linkovou autobusovou dopravu na území celé republiky. Zatím se ke stávce hlásí stovky řidičů ve čtyřech krajích. Šéf odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík říká, že kraje a zaměstnavatelé už teď zastrašují řidiče, aby je od stávky odradily. „Bez zásadního navýšení mezd se systém linkových autobusů zhroutí,“ dodává odborářský boss.

Předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík v diskusním pořadu iDNES.tv Rozstřel (21. února 2017) | foto:  Michal Růžička, MAFRA

Co od čtvrteční stávky očekáváte?
Změnu stávajícího systému, tedy že se začnou plnit dohody, které měly vést k zásadnímu navýšení mezd ve veřejné linkové dopravě. Nebyli jsme to my, kdo z televize sliboval řidičům, že dostanou přidáno osm až devět tisíc, to byl premiér Sobotka...

Stávka řidičů autobusů

O kolik byste si představovali, že se mzdy navýší?
Zatím se navýšily jen na zaručené minimum, tedy 98,10 hrubého na hodinu (dříve 71,60 Kč) a poté došlo k dalšímu navýšení příjmu řidičů za čekání (88 Kč namísto 50 Kč za hodinu) a nový příplatek za ztížené pracovní prostředí (6,60 Kč za hodinu). Ale v reálu mzdy nijak výrazně nenarostly. Bavit se o tom, jestli má mít řidič na hodinu 98, nebo 105, to je mimo diskusi, musíme se bavit o jiných částkách.

Byla tedy podle vás chyba vylobbovat si na ministerstvu práce a na vládě navýšení minimálních mezd? Teď všichni argumentují tím, že řidiči dostali, co chtěli, a nemají tedy důvod si stěžovat...
Je určitě dobře, že nepodkročitelná mzda byla navýšena, ale nemůžeme se držet minim. Rozhodně musíme mít prostor pro navýšení, a ne aby zaměstnavatelé tvrdili, že nemohou přidat, protože jim na to kraj nedá.

Když dopravní firma zakázku na dopravu řádně vysoutěžila a kraj jí víc nedá, jak říkáte, kde jinde by na to mohla vzít?
To je otázka pro ně. Podle zákona o veřejných službách v přepravě cestujících mají dopravci garantovanou tříprocentní rentabilitu, která by měla sloužit k obnově parku a k řadě dalších věcí, ale náklady na pohonné hmoty a personální náklady jsou dvě největší položky. Každý musí pochopit, že autobusy bez řidičů jezdit nemohou.

Kde si tedy představujete, že na to firmy vezmou?
Zaměstnavatel může podle metodiky ministerstva pro místní rozvoj požadovat po kraji či městu, které si službu platí, aby došlo ke změně smlouvy z důvodu uzavření nové kolektivní smlouvy nebo její změny. Pokud by se tam nesetkal s pochopením, pak bude muset asi vypovědět smlouvu s objednatelem z důvodu nemožnosti plnění. Pokud nebudou řidiči oceněni jako ostatní, tak odejdou k jiné firmě nebo z oboru. To už se teď masově děje.

Vraťme se k tomu, o jakých částkách pro řidiče se tedy bavíme. Stovka na hodinu je podle vás málo?
Mluvíme minimálně o 130 korunách, čehož jsme měli dosáhnout při nárůstu minim. Ale došlo k tomu, že se některé pohyblivé složky mzdy přesunuly do minimální hodinové mzdy, takže navýšení na 130 korun není naplněno. Proč v některých městských podnicích mají řidiči autobusů 200 a víc korun na hodinu a řidiči příměstských autobusů se dohadují, jestli jezdit za 98, nebo 101?

Pokud není konkrétní řidič spokojen s výší své mzdy, nic mu přeci nebrání jít dělat jinam. Ostatně po řidičích je na trhu velká poptávka, nebo ne?
Dopravní obslužnost krajů zajišťuje 11 tisíc řidičů a je to systémová záležitost. Pokud se nebude systémově řešit, tak to systém ohrozí. V okamžiku, kdy odejde několik set řidičů ze systému, tak dopravní obslužnost zkolabuje. Už teď jezdí řidiči, kteří jsou 300 až 350 hodin v práci, což snižuje kvalitu jejich života, ale také bezpečnost cestujících a silničního provozu. Řidiči jsou přepracovaní.

Takže by podle vás měla tato veřejná služba být ze strany objednavatelů, krajů, lépe ohodnocena?
Určitě. Kraje mzdy zdevastovaly tím, že v minulých letech soutěžily jen na nejnižší cenu a vůbec je nezajímalo, že uzavírají smlouvy na deset let a chyběla v nich indexace mezd podle inflace. Nechceme, aby se to opakovalo, aby se to zabetonovalo na stávajícím minimu a abychom se každoročně dostávali do takovýchto problémů.

Už víte, kolik řidičů se stávky zúčastní?
Stávka je vyhlášena jako celorepubliková, ale zatím ty informace sbíráme. Skutečně se to pozná až v průběhu stávky, teď by to bylo věštění z křišťálové koule. Odbory nepůsobí všude, z 11 tisíc řidičů je členů asi osm tisíc. K aktivní účasti na stávce jsme vyzvali všechny členy a zaměstnance, ale nikoho do ní nenutíme. Bohužel už se z druhé strany setkáváme s tím, že jsou zastrašováni různými nevybíravými způsoby, aby se jí nezúčastňovali, a to jak ze strany krajů, tak zaměstnavatelů.

Rozmyslete si, zda stávkovat, vyzvali v pondělí firmy i řidiče:

Jak jsou zastrašováni?
Je jim vyhrožováno, že případné škody a sankce půjdou za nimi, že budou mít exekuci, přijdou o majetek a podobné nesmysly. Bohužel když je to správně podáno, může to mít odstrašující účinek. Naprosto to odmítáme, je to nelegitimní, neetické a je protiprávní bránit někomu ve výkonu ústavního práva na stávku. Vyhlašovatelem stávky je odborový svaz dopravy, který celou akci zaštiťuje.

Chystáte přehled linek, které v den stávky nevyjedou?
Nemáme přehled o tom, který člověk kterou linkou jezdí, jsou jich v Česku desetitisíce. Zaměstnavatelé ale budou od našich kolegů vědět, kdo se aktivně zúčastní a nepojede.

Stávkovat se má ve čtyřech krajích - Jihočeském, Jihomoravském, Ústeckém a Olomouckém. Máte informace, že by tyto kraje chystaly náhradní způsoby dopravy?
Nemám, ale z jiného kraje mám informace, že řidičům vyhrožují, že je po dobu stávky nahradí armádní autobusy. Takový přístup patří spíš do skupiny kriminálních činů, protože takhle vyhrožovat zaměstnancům, aby nestávkovali, to je pro nás nepřijatelné.

Tomu říkáte výhrůžka? Není to spíš řešení, jak pomoci cestujícím dostat se kam potřebují?
Mám na mysli stávkokaze. Je tady vidět hysterie - místo, aby se hledalo řešení k odstranění problému, tak se hledá cesta, jak případné stávkující řidiče nahradit. Tak ať se předvedou, chtěl bych vidět, jak lidé, kteří neznají linky, jízdní řády, místní poměry, budou plně nahrazovat stávkující řidiče.

Poslední celorepubliková stávka v dopravě byla v roce 2011, nejezdily vlaky, autobusy, metro. Připomeňte, za co se stávkovalo...
Bylo to proti asociálním reformám tehdejší vlády (zrušení režijních jízdenek a stravenek, zavedení důchodového spoření, nadstandardů ve zdravotnictví či sjednocení DPH na 17 procentech, pozn.red.). Nikdo nevyhrožoval, že za každý nevypravený spoj budou sankce a že to zaměstnavatelé přenesou na stávkující. Část těchto reforem se neuskutečnila.

Stávku nemůžu vyloučit, řekl už v únoru v Rozstřelu odborář Pomajbík:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Rychlostní spojení mezi prvním a třetím největším městem v Německu začali...
OBRAZEM: Berlín - Mnichov pod 4 hodiny. Vlaky v Německu výrazně zrychlí

Německou železniční dopravu čeká jedno z největších zrychlení v historii. Od prosincové změny jízdního řádu zkrátí díky dokončení posledního vysokorychlostního...  celý článek

Pracovní vůz MUV 74, který vyrábí CZ Loko pro Správu železniční cesty...
Velký soud o drezíny. SŽDC chce za nedodané stroje desítky milionů

Správa železniční dopravní cesty počítala s tím, že touto dobou bude už přes rok používat modernizované drezíny pro údržbu kolejí. Vítěz soutěže na jejich...  celý článek

Kořenovská zubačka, ozubnicová lokomotiva T426.003
Chcete peníze od úřadu? Nesmíte nás kritizovat, vzkázal Liberecký kraj

Členové Železniční společnosti Tanvald nesmí kritizovat představitele Libereckého kraje a jeho společností. Je to zásadní podmínka krajské dotace 150 tisíc...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.