"S osobní dopravou jsme si poradili, nákladní by se měla zkonsolidovat do dnešního poledne," řekla iDNES mluvčí Českých drah Zdena Celá.
"Jde hlavně o nákladní expresy. Zde se však s možnými komplikacemi při dopravě počítá, takže je možné, že se k dopravcům dostanou ještě včas. Velké ztráty nám tedy stávka slovenských železničářů nepřinesla," dodala.
České dráhy nezaznamenaly ani větší vracení jízdenek. Pasažéři ve zpožděných vlacích Eurocity Slovenská strela na trase z Bratislavy do Prahy a Eurocity Comenius z Budapešti do Prahy mohli na českém území cestovat bez speciálního příplatku.
Železniční provoz ustal úderem třetí
Do protestu slovenských železničářů se zapojily téměř všechny stanice a velká část vlakového personálu. Stávka ochromila osobní i nákladní přepravu v zemi. Vlaky nejely od třetí hodiny ranní a opět se rozjely podle plánu v devět.
Zaměstnanci brojili proti chystaným úsporným opatřením. Vedení drah hodlá snížit stavy, zrušit asi 25 regionálních tratí a redukovat na dvě stovky spojů.
BILANCE ČESKÝCH DRAH PO STÁVCE |
Kvůli stávce bylo na šesti hraničních přechodech odřeknuto 28 osobních vlaků a dalších sedm převážně nočních rychlíků se zpozdilo celkem o 1465 minut. |
Cestující zřejmě poslechli výzvu odborářů, aby vlakem necestovali. "Ačkoliv dráhy zajistily topení osmi nočních rychlíků, které byly vypraveny před začátkem stávky, vlaky jsou obsazeny jen minimálně - od jednoho do deseti cestujících," zdůraznily železnice.
Společnost počítá s tím, že protest odborářů postihne zhruba třetinu ze dvou tisíc vlaků osobní přepravy. Z osmdesáti vnitrostátních rychlíků je patnáct zrušeno a čtyři mají zkrácené trasy.
Železnice vrátí lidem jízdné, pokud se rozhodli kvůli stávce necestovat. Na slevu mají nárok také majitelé předplatných jízdenek. Přímou ztrátu ze stávky odhadly dráhy zhruba na deset milionů slovenských korun.