Stávka sníží cenu ČSA, bojí se akcionáři

  • 9
Cestující, kteří chtějí odletět během pátku a dalších dnů s Českými aeroliniemi, nejsou zdaleka jediní, komu vadí záměr pilotů ČSA vyhlásit stávku. Všemi silami zabránit jí chtějí také akcionáři národního leteckého přepravce, kteří se obávají poklesu hodnoty společnosti před plánovanou privatizací. Život komplikuje hrozba letců také cestovním kancelářím, které si u ČSA objednaly charterové lety.

Za stanovisko vedení ČSA se postavili hlavní akcionáři firmy, kterými jsou Fond národního majetku a Konsolidační banka. Podpořil je také ministr dopravy a spojů Jaromír Schling, který se s akcionáři a vedením sešel v úterý večer.

Jak prohlásil mluvčí aerolinií Daniel Plovajko, ministr ocenil dosavadní přístup vedení společnosti a jeho snahu o zmírnění dopadů případné stávky na cestující.

Stáhněte si oficiální zprávu
ČSA o nezrušených letech.

Pilotům platíme moc,
tvrdí vedení ČSA

Podle Schlinga není stávka řešením situace, navíc podstatně sníží hodnotu společnosti před připravovaným prodejem strategickému partnerovi.

"Nelze připustit, aby výsledkem byl další růst nákladů, který by se odrazil na vývoji hospodaření ČSA a snížil jejich konkurenceschopnost na trhu mezinárodní letecké dopravy," dodala ministrova mluvčí Ludmila Roubcová.

České stávky v letecké dopravě
V českých zemích častěji než piloti za zvýšení mezd - což je nejčastější důvod k přerušení výkonu práce - stávkují zaměstnanci řídící letecký provoz.
Na začátku 90. let například protestovali po boku dispečerů z Bratislavy-Ivánky všichni jejich kolegové z tehdejší ČSFR. Vyhlásili 30denní stávkovou pohotovost.
18. června 1999 vyhlásilo svoji připravenost stávkovat České sdružení řídících letového provozu (CZATCA) - zaměstnanci Řízení letového provozu protestovali proti špatnému vedení oblastního ŘLP Praha a nedostatku pracovníků. Pohotovost po čtyřech dnech skončila odvoláním ředitele ŘLP Petra Materny. O tři měsíce později však absence třinácti řídících letového provozu, kteří 28. září nepřišli do práce, způsobila omezení leteckého provozu a uzavření části vzdušného prostoru nad Českou republikou.

Kdo stávkuje v zahraničí
Také v cizině platí, že pilotům a zaměstnancům letišť jde nejčastěji o zvýšení platu. Stávky letos hýbají celou Evropou. První neomezený protest pilotů v dějinách země zažilo v květnu Německo. Stávkovat se rozhodli letci druhé největší aerolinky Lufthansa, která zajišťuje i lety do Prahy. Dožadovali se zvýšení mezd o 35 procent.
V posledních letech pravidelně každý rok stávkují francouzští letci, a to nejen za zvyšování mezd, ale i proti propouštění, omezení pracovních výhod a za
snížení pracovní doby.
Pozadu nezůstává ani Itálie, kde na začátku července už potřetí od začátku roku stávkovali piloti společnosti Alitalia. 
Zrušení regulace mezd, na níž se roku 1995 dohodly odbory a vedení společnosti, která byla tehdy v nesnázích, zatím bezúspěšně požadují piloti největší španělské letecké společnosti Iberia, která je od dubna soukromá.
Zatím poslední stávku v USA ukončil v únoru 1999 soudní příkaz. Piloti letecké společnosti American Airlines tehdy protestovali proti podmínkám integrace své mateřské společnosti se společností Reno Air.
(ČTK)

Cestovky mohou mít problémy
V letní sezoně zajišťují České aerolinie také mnoho charterových letů pro cestovní kanceláře. V pátek hrozí, že nebudou mít dostatek pilotů ani na vlastní pravidelné linky.

Míru omezení charterů budou ČSA podle Plovajka schopny vyčíslit až ve čtvrtek, kdy se dozví, kolik pilotů vstoupí v případě neúspěchu jednání do stávky.

Omezení se prakticky za žádných okolností nedotkne kanceláří Fischer a Čedok, které k většině letů využívají vlastní letecké společnosti Fischer Air a Travel Servis.

Mluvčí CK Fischer Věra Kudynová ale uvedla, že národní přepravce nemůže počítat s případnou výpomocí jejich letadel a posádek, protože jsou momentálně plně vytížena.

Travel Servis je podle svého ředitele Romana Vika schopen menším kancelářím vypomoci svými kapacitami s dopravou klientů do cílových destinací.

Asociace českých cestovních kanceláří a agentur je přesvědčena, že ČSA chartery zajistí, protože je k tomu vázána garančními smlouvami. V případě jejich nedodržení jim totiž hrozí vysoké smluvní pokuty.

Problémy by se tak mohly dotknout hlavně klientů malých cestovních kanceláří, které nemají prostředky na zajištění samostatného charteru a přepravu klientů řeší blokací míst na pravidelných linkách ČSA.

,