Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Němečtí strojvedoucí rozšířili stávku na osobní vlaky, ovlivní i Čechy

  8:23aktualizováno  19:03
Největší německý železniční dopravce Deutsche Bahn rozšířil svou v pořadí čtvrtou stávku od konce srpna z nákladní dopravy i na osobní vlaky. Strojvedoucí stávkují za vyšší mzdy, dopady jejich protestu pocítí i čeští cestující, plánující vyrazit do Německa některým z dálkových spojů.

Stojící vlaky na nádraží v Essenu v době úterní stávky (7. října 2014). | foto: AP

Stávka, rozšířená na osobní vlaky ve dvě hodiny v noci, má skončit až v pondělí ve čtyři hodiny ráno. Odborový svaz německých strojvedoucích GDL se pře s vedením Deutsche Bahn o zvýšení mezd.

Deutsche Bahn podle agentury Reuters uvedla, že o víkendu udrží zhruba třetinu dálkové přepravy. Podnik zavedl náhradní jízdní řád a vyjádřil lítost nad potížemi, z nichž ale plně viní odbory. „Takový rozsah stávkové akce uspořádané tak rychle po předběžném upozornění je naprosto nezodpovědný a hraničí s iracionalitou,“ řekl německému listu Bild personální šéf společnosti Ulrich Weber.

Němečtí strojvůdci stávkovali od konce srpna již čtyřikrát. Poslední čtrnáctihodinová stávka skončila ve čtvrtek a narušila i spojení mezi Prahou a Berlínem. Právě na této trati musí cestují podle Českých drah počítat s tím, že vlaky typu EuroCity či EuroNight ve směru z Česka skončí v Drážďanech, odkud budou tyto spoje zpět na Prahu vyjíždět. Vlaky na úseku mezi Prahou a saskou metropolí by tedy měly jezdit bez omezení.

Plat strojvedoucího

Německý strojvedoucí si ročně vydělá 36-46 tisíc eur v závislosti na odpracovaných letech. Tato částka odpovídá německému podprůměru až průměru.

Německá centrální banka v létě uvedla, že vzhledem k vývoji hospodářství je růst platů obecně poměrně nízký a rychlejší zvýšení příjmů obyvatel by mohlo zamezit deflaci.

Německé reálné mzdy letos rostou nejrychleji za posledních 15 let, uvedl v létě server FinancniNoviny.cz.

První vlakem, kterého se omezení dotklo, byl spoj EuroNight 456 Phoenix, který má z Prahy pravidelný odjezd v 18:29. Ten ještě v pátek večer skončil v Drážďanech, odkud byla jeho další cesta do Berlína odřeknuta. Cestující mohou kvůli stávce bez sankcí požádat o vrácení jízdného.

Odboráři se snaží prosadit zvýšení platů o pět procent a zkrácení pracovní doby z 39 na 37 hodin týdně. V pátek prohlásili, že jejich svaz je v případě konstruktivních rozhovorů připraven k ústupkům. Vedení DB mezitím předložilo nový návrh a zároveň vyzvalo k ukončení stávky. Již dříve DB dala na vědomí, že požadavky odborů jsou nesplnitelné a že nabízí zvýšení mezd o dvě procenta.

V novém návrhu DB podle DPA nabízí třístupňové zvýšení mezd v příštích 19 měsících o celkem pět procent. V příštím roce chce také přijmou dalších 200 strojvůdců, což by mělo zlepšit plánování směn. Nabídka je určena výhradně pro strojvedoucí, dráhy jsou však připravené jednat o mzdách také pro další profesní skupiny.

Autoři: ,


Témata: Mzda, stávka




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.