Nákladní vlaky v německém Hagenu na začátku rekordní stávky DB (4. května 2015)

Nákladní vlaky v německém Hagenu na začátku rekordní stávky DB (4. května 2015) | foto: AP

Rekordní stávka DB začala. Vstoupili do ní i strojvůdci osobních vlaků

  • 24
Do rekordní stávky na německé železnici se v úterý ve 2:00 zapojili i strojvůdci osobních vlaků. Nejdelší stávku v dějinách Deutsche Bahn zahájili už v pondělí odpoledne jejich kolegové v nákladní dopravě. Protest má trvat až do nedělního dopoledne, dotkne se i spojení s Českem.

Podle náhradního jízdního řádu má vyjet jen každý třetí pravidelný spoj. V regionální dopravě bude zajištěno 15 až 60 procent pravidelných spojů, přičemž největší výpadky se očekávají na východě Německa. Stávka postihne i příměstské vlaky.

Provoz na trati mezi Prahou a Berlínem je od nynějška zajištěn pouze do Drážďan. Jinak ale stávka železniční dopravu mezi Českou republikou a Německem téměř neomezí. Pouze spěšné vlaky z Chebu do Norimberku budou bez náhrady zrušeny.

Odborový svaz strojvůdců GDL se dlouhodobě pře s vedením DB o pracovní podmínky strojvůdců. Požaduje zvýšení mezd o pět procent, zkrácení pracovní doby z 39 na 38 hodin a omezení přesčasů. Dopravce odborům minulý týden nabídl zvýšení mezd o 4,7 procenta a vyplacení jednorázové prémie 1 000 eur (27 400 Kč), svaz GDL to však odmítl.

Důvodem současné stávky je také spor o postavení svazu GDL v rámci DB. Odborový svaz chce v rámci společnosti zastupovat kromě strojvůdců i průvodčí a personál jídelních vozů. Za ně dosud vyjednávaly konkurenční odbory EVG.

Podle šéfa Německé průmyslové a obchodní komory (DIHK) Erika Schweitzera může stávka způsobit škody ve výši až půl miliardy eur (až 13,7 miliardy korun).

,