Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vláda dá krajům 420 milionů, odbory neobměkčila. Stávka bude, leč mírná

  13:30aktualizováno  23:44
Vláda uvolní krajům z rozpočtové rezervy 420 milionů korun v souvislosti s chystanou stávkou řidičů autobusů. Ti žádají vyšší mzdy. O formě využití peněz chce s kraji ještě jednat. Odbory už během dne od plošných stávek ustoupily, přesto stávkovat budou, leč plošně pouze v Jihomoravském kraji.
Autobusová zastávka

Autobusová zastávka | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Sobotka o rozhodnutí kabinetu informoval bez bližších informací na Twitteru. Vláda dál jedná, sešla se krátce po půl deváté večer. Návrh, se kterým Sobotka na vládu přišel, počítal s tím, že peníze rozdělí mezi regiony ministerstvo dopravy, pokud prokážou jejich oprávněné využití na mzdy řidičů. S plánem souhlasili lidovci, proti se stavěli ministři ANO.

05.dubna 2017 v 22:37, příspěvek archivován: 05.dubna 2017 v 22:54

Vláda vyhradila max.420 mil.Kč z vlád.rozp.rezervy na pomoc krajům v souvislosti se zvýšením mezd řidičů. O formě budeme s kraji jednat.

Ministr financí Andrej Babiš už uvedl, že s uvolením peněz nesouhlasí. „Kraje mají celkem meziročně navíc o 10,8 miliardy Kč. Peníze pro řidiče mají schválené ve svých rozpočtech. 400 milionů korun státní rozpočtové rezervy jsem počítal použít na platy učitelů v regionálním školství,“ napsal v SMS.

Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula řekl, že čtvrteční stávce řidičů tento krok vlády nezabrání. „Slib je jedna věc, realita druhá,“ řekl v České televizi. „My jsme nechtěli stávku, ale situace je už taková, že stávka zítra (ve čtvrtek) proběhne,“ dodal.

Přináší to jen novou administrativu, namítá Ťok

Částka by podle Sobotky měla kompenzovat krajům zhruba polovinu letošních nákladů spojených s navýšením platů, které vychází z loňského nařízení vlády. S konkrétní podobou podmínek pro rozdělení peněz by měl podle Sobotky přijít do konce dubna ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Ten návrh označoval za nefunkční a v krátkém čase neproveditelný.

„Stojím na straně řidičů autobusů a souhlasím se zvýšením jejich platů. Předsedou vlády navrhované řešení ale považuji za nefunkční a v rychlém čase neproveditelné. Kraje už potřebné peníze dávno mohly mít, pokud by koaliční partneři neodmítli dát krajům na financování oprav silnic II. a III. tříd čtyři miliardy, tedy o celou miliardu korun víc z vládní rozpočtové rezervy,“ uvedl v tiskové zprávě ve středu odpoledne ministr dopravy.

Navrhované řešení dle něj jen vytváří novou administrativu. „Zahltíme se papírováním a ve výsledku zjistíme, že peníze k řidičům doputují bůhví kdy. Nejjednodušší řešení je posílit financování oprav krajských silnic, jak už jsme s ministrem financí navrhovali,“ dodal před klíčovým jednání vlády Ťok.

Mohlo to být už vyřešené, namítají kraje

Navrhovaný mechanismus rozdělování peněz by měl podle Sobotky zajistit, aby se náklady navyšovaly oprávněně a řidiči se skutečně dočkali zvýšení mezd v souladu s nařízením vlády. To by mělo podle jeho představ prostřednictvím inspekce kontrolovat také ministerstvo práce a sociálních věcí.

Vláda stanovila od začátku letošního roku minimální mzdu na 98,10 Kč za hodinu jízdy a na 88 korun za hodinu čekání. Zavedla také příplatek 6,60 Kč za hodinu za náročné pracovní prostředí. Podle odborů ale řidiči v některých krajích dostali přidáno méně, než očekávali. Firmy například zvýšily sazby podle vládního nařízení, šoférům ale na druhou stranu snížily odměny.

Sociální demokraté krátce po schválení zvýšení mezd řidičů počítali s pomocí státu krajům. Později ale nepřistoupili na návrh ministra financí Andreje Babiše, který spojoval peníze pro řidiče s financemi na opravy silnic. Podle předsedkyně Asociace krajů ČR Jany Vildumetzové přitom mohla být situace už dávno vyřešena. Ve středu podotkla, že částka 420 milionů korun, kterou chce Sobotka uvolnit z rozpočtové rezervy, náklady krajů nepokryje.

„Nechápu, kde se taková částka vzala, a nechápu, proč premiér nepodpořil už 20. února náš návrh, aby stát krajům přidal miliardu korun prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury, se kterým souhlasila i ministerstva dopravy a financí, a hasí se něco den před stávkou,“ řekla Vildumetzová.

Odboráři postupně ustupují

Ke stávce, kterou vyhlásilo vedení Odborového svazu dopravy kvůli nízkým mzdám, se nakonec ve čtvrtek připojí část řidičů autobusů v Jihomoravském kraji. V dalších krajích - Ústeckém, Jihočeském a Zlínském, půjde o lokální protesty. Původně zamýšleli stávkovat i řidiči v Jihočeském a Ústeckém kraji, ve středu to ale odvolali. V Ústeckém kraji se od počátku ani neočekávalo, že by stávka byla plošná (více čtěte zde).

Ve většině krajů se tedy nakonec stávkovat nebude, případně řidiči dají najevo svou nespokojenost jinými prostředky. V minulosti kvůli nízkým mzdám řídili v reflexních vestách. Stávka ve dvou krajích však částečně dolehne i na dopravní obslužnost v Pardubickém kraji a na Vysočině. V Libereckém kraji budou stávkovat řidiči MHD v České Lípě.

Ještě během dne přitom odboráři tvrdili, že očekávat zlom od návrhu premiéra by bylo přehnané. „To se mohlo stát už dřív,“ řekl v reakci na návrh premiéra předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík. Odboráři podle něj počkají na výsledek středečního jednání vlády a také na reakci Asociace krajů. Vláda zasedá ve středu od 20:00.

Stávkou chtějí někteří šoféři linkových autobusů poukázat na nízké mzdy. Nezlepšilo je podle nich ani vládní nařízení stanovující od začátku roku vyšší minimální mzdu. Sobotka ve středu uvedl, že vláda nařízením reagovala na stagnující platy v linkové dopravě. „Byla to jediná reálná cesta, jak platy rozmrazit,“ uvedl.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.