Odboráři si na protest vybrali nejhorší možný čas. Autobusy i vlaky jsou tou dobou plné lidí, kteří dojíždějí do práce či do školy.
"Pro cestující to bude určitě velice nepříjemné. Je otázka, jak k tomu přistoupí naši zaměstnanci, budu se ale snažit, aby dopady byly co nejmenší," řekl iDNES.cz Miroslav Hucl, šéf společnosti ČSAD Autobusy Plzeň, která provozuje linkovou a dálkovou dopravu především v Plzeňském kraji.
Odboráři přitom tvrdí, že pondělní protesty budou nejmasivnější v historii Česka. "Považoval bych za zázrak, kdyby nějaké vozidlo dopravního podniku, kde působí odborové svazy, v tu dobu vyjelo," myslí si Jaromír Dušek, který zastupuje svaz dopravy a služeb.
Cestující musejí počítat s komplikacemi jak ve městech, tak na železnici či v dálkové autobusové dopravě. Stávka navíc nemusí být poslední.
"Pokud nebudeme úspěšní a nedojde k tomu, že poslanci udělají změny, které povedou k nápravě benefitů, tak mohou následovat další hromadné akce," řekl iDNES.cz mluvčí železničních odborů Libor Poláček. Akce má podle předáků podporu všech odborových subjektů v zemi.
Komplikace budou i na silnicích
Problémy se dají čekat i na silnicích. Lidé, kteří budou chtít přijet do práce včas, budou muset za volant.
"Problémy čekají především hlavní město," říká mluvčí policejního prezidia Veronika Benediktová. Podle mluvčí pražské policie Evy Miklíkové se o konkrétních opatřeních, jak dopravní kolaps zmírnit, bude teprve jednat.
Důvodem protestů jsou nové úpravy zákona o DPH, které přinesly vyšší zdanění stravenek, režijních jízdenek, dárkových poukazů a podobných výhod. Nově se totiž daní tržní cena těchto benefitů, nikoli jen část, za kterou je firma poskytne zaměstnanci.
Pro podniky to znamená větší náklady, odbory se pak bojí například propouštění nebo rušení benefitů. Neobměkčil je ani příslib vlády, že se přísnějším zdaněním bude zabývat na schůzi konané od 10. do 17. března.