Miloslava Pošvářová, bývalá šéfka Úseku kontroly a kvality staveb ŘSD.

Miloslava Pošvářová, bývalá šéfka Úseku kontroly a kvality staveb ŘSD. | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Jančura křísí stínové ŘSD. Chce, aby se stavělo jako za monarchie

  • 41
Podnikatel Radim Jančura najal bývalou šéfovou kvality Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a vytrvalou kritičku zdejších stavebních a projekčních firem Miloslavu Pošvářovou do svého stínového ŘSD. To nově začalo nabízet své služby zdarma například obcím. Kromě kritiky chce pracovat i na nové metodice pro dopravní stavby.

„Stínové ŘSD vzniklo kvůli modernizaci D1, pak trošku omezilo činnost. V poslední době ale nemám pocit, že by se stavby a modernizace silnic vyvíjely, jak mají, proto jsem tuto aktivitu znovu oživil,“ vysvětlil Jančura. Kolik na chod organizace dává, nechce říct.

Pošvářová odešla z ŘSD v době ministrování Zdeňka Žáka, původně s ní počítal jako s poradkyní jeho následník Antonín Prachař, nakonec od tohoto plánu ustoupil. V oboru mezi stavebními firmami i projektanty je kvůli kritice značně neoblíbená, na ŘSD dokonce odboráři chtěli její konec.

Pošvářová se podle svých slov chystá nejen kritizovat, ale nabízet i řešení. „Bohužel ale nejspíše až pro budoucí vlády, které s dopravním stavitelstvím chtějí něco dělat,“ řekla Pošvářová.

Pošvářová zkontroluje protihlukové stěny

Stínové ŘSD začalo nově navíc své služby nabízet městům a obcím. Prvním konkrétní spoluprací je kontakt s obcí Hvězdonice umístěné u Sázavy podél dálnice D1. Starosta Jan Volf se na Pošvářovou obrátil kvůli tomu, že se mu nelíbí, jak ŘSD v projektu modernizace dálnice řeší hluk. „Proběhla u nás měření, která ukazují, že hluk je vyšší, než jsou ještě původní normy, ale navržený projekt to vůbec nezohlednil,“ vysvětlil Volf.

Pošvářová tvrdí, že nekvalita stavebních prací při stavbě pozemních komunikací dál trvá. „Domníváme se, že pokračuje rezignace státu na roli řídící složky rozvoje dopravní infrastruktury. Ministerstvo i ŘSD se potýká s nekvalifikavanými úředníky a odlivem mladých odborníků do soukromé sféry,“ tvrdí Pošvářová.

Ta chce přijít i s koncepčními materiály, jak by měl stát postupovat například při projektování nebo kontrolách. „Má vize je, aby se stavělo podobně jako za Rakouska-Uherska železnice. Když se na tratě podíváte, většina mostů je typizovaných a stejných, protože to šetří náklady, jen ty velké byly odlišné. To u nás není a zbytečně se tak utrácí,“ dodala.

ŘSD nechce aktivity Jančury a Pošvářové příliš komentovat. „Jediné, co mohu říct, že po nás chtějí obsáhlé množství dat i zpřístupnění skladů. Držíme se striktně zákona,“ říká mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Podle něj zatím od organizace nepřišel žádný konstruktivní návrh. „Když jsme před časem uspořádali odborný seminář o modernizaci D1, nikdo se z tohoto uskupení neúčastnil,“ dodal.