Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


MF DNES: Štítkování může prodražit vysavače, ty levnější zřejmě vymizí

  6:02aktualizováno  6:02
Evropská regulace zavádějící mimo jiné i energetické štítky se po chladničkách a pračkách rozšířila na další elektrické spotřebiče – vysavače. MF DNES zjistila, že levnější značky kvůli tomu zřejmě zmizí z trhu.

“Štítkování” může prodražit vysavače, ty levnější zřejmě vymizí. Ilustrační snímek

Podle nových norem budou muset mít vysavače nově uváděné na trh energetický štítek a maximální příkon 1 600 wattů. A k tomu budou muset splnit limit účinnosti vysávání. Řada modelů bude mít problém tyto požadavky splnit. Zejména ty levnější.

"Čekám, že některé vysavače i značky z trhu zcela zmizí, protože nezvládnou nové normy pokrýt," říká Vít Paulíček ze společnosti Vorwerk. Odchod části konkurence může zdražit i ostatní vysavače.

Podle Juraje Krivošíka z poradenské společnosti SEVEn, která lidem pomáhá při výběru úsporných spotřebičů, však bude zdražení nejspíše jen krátkodobé.

Evropská komise zavedla energetické štítky kvůli úspoře energií i lepší orientaci spotřebitelů. Systém se postupně rozrůstá na čím dál více výrobků: po vysavačích mají například štítky přijít na digestoře nebo bojlery pro ohřev vody a prostorové ohřívače, mluví se i o oknech nebo autech. Štítky musí mít už i nemovitosti.

Celý systém štítků však dozná nejspíše velkých změn. Evropská komise zvažuje, že se vrátí buď k původní verzi, kdy nejúčinnější spotřebič bude mít kategorii A, nebo začne hodnotit energetickou náročnost podle čísel.

Už dnes totiž například u chladniček a praček není povolená ani energetická třída A, jen kategorie A+ a výše, což celý systém jen znepřehledňuje. Brusel zatím dokončuje v několika zemích sociologický průzkum, který má ukázat, jak lidé na nový systém štítků reagují. V létě by měl být hotový, pak projde celý materiál evropskou schvalovací mašinerií.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

U obviněných podnikatelů kriminalisté zajistili miliony korun v české měně i v
Podvodníci nabízí falešné ochranné známky. Zmatené firmy platí 28 tisíc

Podvodníci oťukávají české společnosti. Fakturami se z nich snaží vylákat téměř 28 tisíc korun za zápis ochranné známky do své databáze. V ní jsou evidovány...  celý článek

K otevření své prodejny v irském městě Gorey si Lidl přizval místní hvězdu...
V obchodech chybí stovky prodavačů. Nahrazují je brigádníci a automaty

Krize s nedostatkem zaměstnanců v obchodech se s přicházejícím létem ještě prohlubuje. K pokladnám i na jiné provozní pozice se tak dostávají především...  celý článek

Japonské pivo Asahi a jeho tamní největší rival Sapporo.
Japonské pivo Asahi už nebude z Prahy. Výroba se má přesunout do Itálie

Nový japonský vlastník Plzeňského Prazdroje Asahi zreviduje smlouvu s Pivovary Staropramen, podle níž se v konkurenčním pivovaru vyrábí značka Asahi Super Dry....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.