Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Chování e-shopů se zlepšuje, stížností ubývá. Hříšnici však podvádějí dál

  10:44aktualizováno  10:44
Počet stížností na e-shopy meziročně klesá. Mezi internetovými prodejci lze ovšem pořád najít podvodníky a neseriózní podnikatele. Častými pochybeními obchodníků jsou hlavně nekomunikace, či pomalé a špatné vyřízení nesrovnalostí s dodáním zboží.
Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Evropská komise

Prosinec je tradičně vrcholem nákupní sezony a výjimkou nebyl ani loňský rok. Předvánoční prodeje dokonce lámaly rekordy a obchodníci odhadují prosincový meziroční nárůst tržeb až na desítky procent.

Získejte od e-shopů odměnu v podobě „vratných peněz“

E-shop před nákupem navštivte přes stránky VratnéPeníze.cz přes tlačítko „Přejít do obchodu“ a získejte zpět třeba i 15 % z každého nákupu. Ročně lze ušetřit stovky až tisíce korun.

„Dovedu si představit, že tržby se vyšplhají až k 85 miliardám. Hlavně e-shopy zaměřené na elektroniku hlásily výbornou vánoční sezonu. I v dalších letech by tržby měly růst. Nastupují hlavně e-shopy v rychloobrátkovém zboží, které mají obrovský růstový potenciál. Potraviny tvoří velkou část i běžných maloobchodních tržeb, a proto přelití jednoho procenta z kamenných obchodů do online může znamenat velký růst,“ hodnotí letošní prodeje analytik Home Credit Michal Kozub.

Dobrou zprávou pro zákazníky je zlepšující se morálka prodejců. Svědčí o tom pokles počtu stížností. „Od začátku prosince k dnešnímu dni eviduje Česká obchodní inspekce zhruba 250 podání spotřebitelů na e-shopy. Dá se říci, že prosinec by dokonce mohl být podprůměrný, co se počtu podání na e-shopy týká při srovnání s měsíci předešlými,“ uvádí pro iDNES.cz tiskový mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.

Inspekce má zatím jen průběžná data, i ty však ukazují jednoznačné zlepšení přístupu internetových prodejců k jejich zákazníkům. Pečlivější při výběru e-shopu jsou i samotní spotřebitelé. „Existuje sice obrovský počet e-shopů, lidé ale už nejsou tak naivní, dávají si pozor, kde a jak nakupují, jak platí atd. Proto si vybírají osvědčené prodejce a tím minimalizují riziko,“ říká Michal Kozub.

Analytik souhlasí i s tím, že se zlepšuje přístup obchodníků. Začali například používat nové druhy platebních postupů, čím zrychlili procesy případných reklamací. Prodejci také více dbají na dobré zkušenosti klientů.

Česká obchodní inspekce provedla v prosinci na základě podání zákazníků 56 kontrol e-shopů a vyměřila pokuty ve výši 142 tisíc korun. Nutno ovšem dodat, že řízení s několika e-shopy pořád probíhá.

Zatímco počet stížností na e-shopy v porovnání s minulostí klesá, charakter provinění internetových prodejců zůstává nezměněný. „Převážně se jednalo o klamavé obchodní praktiky, spočívající například v neposkytnutí zákonem stanovených informací o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy či o uplatnění práv vyplývajících spotřebitelům ze smlouvy,“ uvádí Jiří Fröhlich.

Dalšími častými pochybeními obchodníků jsou hlavně nekomunikace, či pomalé a špatné vyřízení nesrovnalostí s dodáním zboží.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Po kauze společnosti Včelpo s ukrajinským medem, nakupuje čím dál víc zákazníků...
Veterináři pozastavili činnost Včelpu, který prodával med s antibiotiky

Jihomoravští veterináři nepravomocně pozastavili činnost společnosti Včelpo, kterou vlastní Český svaz včelařů. Firma se proti rozhodnutí odvolala, případ...  celý článek

Hotel Marriott v pražské ulici V Celnici loni změnil majitele. Nový vlastník za...
Pražské hotely vydělávají stále víc, přitahují bohaté kupce z Asie

Hotelům ve střední a východní Evropě se daří čím dál tím lépe. Všimli si toho i bohatí investoři z Asie, kteří je v posledních letech začali skupovat. Jen v...  celý článek

V Horních Chrášťanech na Prachaticku otevřeli minipivovar. Vaří hlavně ležáky,...
Výletníky už tolik netáhnou hrady, zamíří raději do místního pivovaru

V Česku se objevil nový turistický hit. S tím, jak se v zemi neustále zvyšuje počet malých pivovarů, rychle roste i jejich obliba coby hlavního cíle výletu....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.