Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nokia si v Bruselu stěžuje, že všechny drážní zakázky dostává Kapsch

  9:56aktualizováno  9:56
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) musí vysvětlit Evropské komisi, jak je možné, že veškeré zakázky na zabezpečení hlavních tratí signálem GSM-R končí zatím stále u české pobočky rakouské firmy Kapsch. Důvodem je stížnost největšího hráče v oboru na světě, firmy Nokia Networks.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Finský výrobce totiž považuje soutěže na GSM-R vypsané Správou železniční dopravní cesty za diskriminační, protože se do nich nemůže přihlásit firma s jinou technologií než od Kapsche. Ve hře jsou přitom nejen miliardy korun ze samotných zakázek, ale i evropské dotace do dopravy.

Nokia se na Evropskou komisi obrátila kvůli zakázce za více než 600 milionů korun na pokrytí tratě z Kolína do Brna přes Havlíčkův Brod. Soutěž vyhrál Kapsch, ve hře byla jen jedna další firma, která rovněž nabídla technologii Kapsche.

Podle šéfa Nokia Networks v Česku Aleše Voženílka se Nokia obrátila na Evropskou komisi poté, co připomínkám nevyhověla ani SŽDC, ani antimonopolní úřad. Ten přestal soutěž řešit, protože mezitím SŽDC podepsala smlouvu s Kapschem.

Situaci v Česku Voženílek přirovnává k Polsku. „Na základě našeho upozornění Evropské komisi na neférové zadání byla soutěž zrušena a vypsána znovu. Zakázku jsme získali a polský stát ušetřil výrazné prostředky. To bez tvrdého konkurenčního prostředí není možné,“ řekl Voženílek.

SŽDC odmítá, že by v zakázkách zvýhodňovala technologii jedné firmy. „V případě, že by neexistovala reálná možnost, aby stavbu dodával někdo jiný, musel by zadavatel hledat jiný způsob zadávacího řízení,“ řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Kapsch odpověděl, že jeho technologie umožňuje propojení i s jinými výrobci.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Náš systém cestující rozsadí, za místenky si připlaťte, vzkazuje Ryanair

Lidi naučil létat jen s příručním zavazadlem, nebo musí za odbavený kufr platit. Teď se průkopník levného létání po Evropě Michael O’Leary snaží jako šéf...  celý článek

Londýnské letiště City má dráhu o délce 1500 metrů, proto sem mohou jen menší...
Jako MHD. Z Prahy startuje další linka do Londýna - na letiště bankéřů

Praha získá poprvé přímé spojení s londýnským letištěm City, které je využíváno pro svoji blízkost s finanční čtvrtí Canary Wharf. Nabídka spojů mezi Prahou a...  celý článek

Airbus A321neo v barvách Wizz Air. Právě objednávka od maďarského dopravce...
Wizz Air couvá od minizavazadel, na palubu vezme zdarma i běžný kufr

Největší středoevropská letecká společnost Wizz Air ustupuje od své politiky zpoplatnění běžných příručních zavazadel na palubě.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.