Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Šula, MAFRA

Nokia si v Bruselu stěžuje, že všechny drážní zakázky dostává Kapsch

  • 93
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) musí vysvětlit Evropské komisi, jak je možné, že veškeré zakázky na zabezpečení hlavních tratí signálem GSM-R končí zatím stále u české pobočky rakouské firmy Kapsch. Důvodem je stížnost největšího hráče v oboru na světě, firmy Nokia Networks.

Finský výrobce totiž považuje soutěže na GSM-R vypsané Správou železniční dopravní cesty za diskriminační, protože se do nich nemůže přihlásit firma s jinou technologií než od Kapsche. Ve hře jsou přitom nejen miliardy korun ze samotných zakázek, ale i evropské dotace do dopravy.

Nokia se na Evropskou komisi obrátila kvůli zakázce za více než 600 milionů korun na pokrytí tratě z Kolína do Brna přes Havlíčkův Brod. Soutěž vyhrál Kapsch, ve hře byla jen jedna další firma, která rovněž nabídla technologii Kapsche.

Podle šéfa Nokia Networks v Česku Aleše Voženílka se Nokia obrátila na Evropskou komisi poté, co připomínkám nevyhověla ani SŽDC, ani antimonopolní úřad. Ten přestal soutěž řešit, protože mezitím SŽDC podepsala smlouvu s Kapschem.

Situaci v Česku Voženílek přirovnává k Polsku. „Na základě našeho upozornění Evropské komisi na neférové zadání byla soutěž zrušena a vypsána znovu. Zakázku jsme získali a polský stát ušetřil výrazné prostředky. To bez tvrdého konkurenčního prostředí není možné,“ řekl Voženílek.

SŽDC odmítá, že by v zakázkách zvýhodňovala technologii jedné firmy. „V případě, že by neexistovala reálná možnost, aby stavbu dodával někdo jiný, musel by zadavatel hledat jiný způsob zadávacího řízení,“ řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Kapsch odpověděl, že jeho technologie umožňuje propojení i s jinými výrobci.