Měřící sonda, která se vkládáí do výfuku.

Měřící sonda, která se vkládáí do výfuku. | foto: Tomáš CetkovskýiDNES.cz

Konec „kuchání“ filtrů pevných částic? Stát začne kontrolovat výfuky

  • 377
V Česku jezdí až milion aut, která zbytečně zamořují vzduch, protože jejich řidiči z nich nechali či sami vyndali problémový filtr pevných částic. Tomu chce společně s kolegy ve vládě zamezit ministr životního prostředí Richard Brabec. Rád by, aby emise měřila i policie při silničních kontrolách. Ty v rámci STK podle něj nejsou účinné.

Brabec se na tom chce domluvit s ministrem dopravy Danem Ťokem a ministrem vnitra Milanem Chovancem. V Česku jezdí podle odhadů až milion aut na naftu, která mají mít filtr pevných částic bránící většímu znečištění ovzduší, ale nemají ho. Poruchové a drahé filtry nechávají majitelé odstranit.

Žebříček emisí: auta jezdí oficiálně čím dál čistější. I v Česku

„Tato auta vypouštějí do ovzduší jedovatý koktejl rakovinotvorných sazí, které pak všichni dýcháme. Vzhledem k rozsahu tohoto nešvaru je to společností dosud přehlížená kolektivní sebevražda,“ říká ministr Brabec.

„Tak jako dopravní policie běžně kontroluje, zda nemáme sjeté pneumatiky nebo zrezlý výfuk, měla by se zaměřit i na problematiku filtrů pevných částic,“ dodává Brabec. Technologie mobilních měřicích zařízení takovou kontrolu umožňuje i bez nutnosti zajet na měřicí stanici.

Ministr dopravy Ťok záměr podporuje. „Ministr je pro to, aby policie v kontrolách v provozu byla aktivnější a více se tomu věnovala,“ říká Ťokův mluvčí Tomáš Neřold.

Pokuta 50 tisíc. Nikdo ji ale nevybírá

Podobné kontroly jsou běžné v Rakousku či Německu. V Rakousku pokuta začíná v přepočtu na více než deseti tisících korunách. Tuzemské zákony počítají s pokutou ve výši až 50 tisíc korun, v praxi ale policie takový prohřešek nekontroluje.

Česko problém dlouho neřešilo, teprve teď chystá první konkrétní kroky, které by měly přísně trestat také měřicí stanice, které schválí vůz bez filtru.

I když i ministerstvo dopravy tvrdí, že podmínky u kontroly emisí nejsou benevolentní, lidé z oboru říkají, že se situace dá obejít. Na rozdíl od STK se totiž měření nezaznamenává na kameru.

„Stačí strčit odběrovou sondu pro měření jinam než do výfuku, třeba jen do vlečného oka, nebo ji něčím lehce přicpat. Odběrová sonda pak přivede do emisního přístroje málo kouře nebo vůbec žádný a emise projdou, i když by neměly. Zda je sonda ve výfuku nebo napůl ucpaná, hlídáno ničím není,“ říká ředitel Asociace emisních techniků a opravářů Libor Fleischhans.

Důvodů pro demontáž nebo vytlučení filtru pevných částic je několik. Hlavní roli hraje především cena, výměna filtru je záležitostí většinou v hodnotě 15 až 30 tisíc korun, musí se dělat po zhruba 200 tisících kilometrech.

Čištění vyjde zhruba na sedm tisíc korun. „Řada automobilek si naštěstí tento problém uvědomila a filtry zlevnila, například u Fordu či Peugeotu stojí 13 tisíc korun,“ dodal Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu (ÚAMK). Některé značky však stále nabízejí filtr za cenu blížící se stovce tisíc korun. „Pokud je auto už staré, řidič si většinou obnovu rozmyslí a jezdí bez něj,“ dodal Vomáčka.

Podle někoho mýtus

Dalším důvodem pro odstranění filtru je i názor řidičů, že bez něj auto jezdí lépe, rychleji a úsporněji. Podle Fleischhanse to je však mýtus. „Naopak, u motoru, který je nastavený na to jezdit s filtrem, může způsobit majitelům aut velké problémy, když si ho vymontují,“ varuje Fleischhans.

Filtr pevných částic: noční můra majitelů dieselů

Automotoklub, který dlouhodobě na problém aut bez filtru pevných částic upozorňuje, odhaduje, že počet „vykuchaných“ vozidel na českých silnicích stoupl na téměř milion.

Podle šéfa ÚAMK Oldřicha Vaníčka na mnoha hlavních tazích v Praze jsou povolené limity škodlivých částic několikanásobně překročeny. Například křižovatka Evropské a Horoměřické ulice v Praze 6 vykázala průměrnou hodnotu přes 58 tisíc částic na centimetr krychlový, přičemž limit je 30 tisíc.

„V pražských tunelech jsme naměřili hodnoty přesahující 300 tisíc. První výsledky našeho měření jsou natolik závažné, aby se tím konečně někdo odpovědný začal velmi vážně zabývat,“ řekl Vaníček.

Právě filtry mají tyto částice zachytit, protože jsou rakovinotvorné. Jde o mikročástice různých velikostí, které se dostávají do dýchacího ústrojí, ale krevním řečištěm i do mozku.

Ministerstvo životního prostředí chce proto společně s ÚAMK připravit i osvětovou kampaň, která bude vysvětlovat, proč je špatné jezdit bez filtru.

Souhlasíte s postihováním řidičů, kteří si nechali odstranit filtr pevných částic?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 neděle 16. dubna 2017. Anketa je uzavřena.

ANO
ANO 4840
NE
NE 1092