Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Tomáš Cetkovský, iDNES.cz

Lukrativní monopol STK přetrvává, vše komplikuje úřední systém licencí

  • 104
Stanice technické kontroly (STK) jsou v Česku lukrativním byznysem s omezenou konkurencí. Chce-li do něj někdo vstoupit, úřady mu dokážou jeho plány značně narušit. Příští rok celý obor čekají změny.

„V Německu je kontrolních míst zhruba 33 tisíc, ve Velké Británii asi 24 600 a v Česku jen necelých 380,“ upozorňuje Asociace emisních techniků a opravářů, která bojuje za větší otevření trhu. Jenže i cesta k jedné nové stanici je složitá. Přesvědčil se o tom Petr Špalek, zástupce firmy T.C.A.

Společnost T.C.A. ve Znojmě provozuje STK na traktory, do roku 2011 vlastnila i STK 37.17 s licencí pro osobní auta. Nedávno ji chtěla začít znovu provozovat, jenže zatím jen marně čeká.

Ministerstvo dopravy téměř rok s firmou nekomunikovalo, nyní případ déle než půl roku přezkoumává. Majitelé aut ve Znojmě tak mohou dál jezdit pouze na jedinou STK ve městě, kterou vlastní Karel Psota.

Spor o licenci

Za problémy znojemských řidičů je spletitý příběh. Firma T.C.A. pronajala stanici 37.17 včetně provozních prostor v roce 2011 společnosti Smetana a Smetana. Jenže firmy se nepohodly, T.C.A. kvůli hrubému porušení podmínek smlouvu vypověděla, ale firma Smetana a Smetana odmítla T.C.A. vrátit licenci. STK 37.17 tak nemohla dále provozovat žádná z firem, neboť licence je vázaná na místo provozování a to vlastní T.C.A.

Společnost Smetana a Smetana později převedla licenci na firmu Kontrolní stanice Znojmo, kterou prodala znojemskému podnikateli v dopravě Karlu Psotovi. Převod z roku 2015 byl však následně v přezkumném řízení zrušen a oprávnění k provozování STK 37.17 vráceno na společnost Smetana a Smetana.

Rodina Špalkova do firmy T.C.A. vstoupila v říjnu roku 2015. „Věděli jsme, že v převodech licence udělal krajský úřad takové chyby, že firma na licenci nárok má, proto jsme ji koupili,“ vysvětluje Petr Špalek důvody, proč společnost koupili. Od krajského úřadu například firma T.C.S. nedostala v roce 2011 ani rozhodnutí o převodu licence. Špalkovi se proto obrátili na ministerstvo dopravy, aby prověřilo postup krajského úřadu Jihomoravského kraje. Jenže ministerstvo se k odpovědím nemělo téměř rok. Předloni na konci prosince žádost o přezkum rozhodnutí krajského úřadu zamítlo, od té doby nekomunikuje.

Teprve po pátém dopise dostali Špalkovi loni na konci listopadu odpověď, že se vše řeší. „V současné době probíhá přezkoumání prvního převodu a toho, zda opravdu mohlo dojít k neoprávněnému převodu licence,“ uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Přezkum trvá již od června minulého roku.

Počet STK stoupne

Licence na STK by se podle novely zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích měly rozdělovat častěji než dosud.

„Dnešní systém udělování licencí je nastaven velmi komplikovaně a nepřehledně. Nové licence přidělují krajské úřady na základě složitých výpočtů, které berou v potaz nejen teoretická čísla, ale i politicky stanovené hodnoty, délky strávené doby na STK a podobně,“ říká poslanec Martin Kolovratník.

Počet stanic technické kontroly v Česku by se tak měl postupně zvyšovat. Nový model, podle něhož budou stanice vznikat, se bude řídit počtem registrovaných vozidel v okrese i délkou kontrol, aby lidé nemuseli na STK trávit celý den.