Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bezlepkový životní styl zasáhl i ruskou vodku. Bude z kukuřice a pohanky

  15:59aktualizováno  15:59
Rostoucí zájem o bezlepkové diety mezi Američany dbajícími o své zdraví přiměl ruského výrobce vodky Stoličnaja rozšířit svoji nabídku o další nápoj. V dubnu se má na trhu objevit bezlepková Stoli Gluten Free vyrobená z 88 procent z kukuřice a z 12 procent z pohanky.
Roste počet lidí, kteří uvádějí, že jsou citliví na lepek nebo volí bezlepkovou dietu kvůli zdraví.

Roste počet lidí, kteří uvádějí, že jsou citliví na lepek nebo volí bezlepkovou dietu kvůli zdraví. | foto: SXC.hu

Na vysoce konkurenčním americkém trhu s vodkou jsou bariéry vstupu nízké a nové nabídky běžnou věcí. Stoličnaja se však stane první velkou, zavedenou a mezinárodní značkou, která přijde s bezlepkovým produktem v době, kdy roste poptávka po potravinách bez těžko stravitelných bílkovin, které se nacházejí v pšenici, žitu a ječmeni.

Ruská vodka zažívá těžké časy. Roční export klesl o 42 procent

„Realitou dneška je, že bezlepkový je životní styl, který zajímá stále více spotřebitelů,“ řekl ředitel Stoli Group USA Patrick Piana. Podle něj se jeden z pěti spotřebitelů snaží zahrnout do svého jídelníčku více bezlepkových potravin a přes 26 procent lidí kupuje bezlepkové potraviny, přestože netrpí celiakií, tedy onemocněním sliznice tenkého střeva způsobeným nesnášenlivostí lepku.

Mnoho vodky se vyrábí z pšenice, lepkové proteiny by však neměli přežít při procesu destilace, což znamená, že vodka všeobecně neobsahuje lepek. Nicméně aby to bylo stoprocentně jisté a mohl být na láhvi použit název bezlepková, musí být při její výrobě použité bezlepkové ingredience, dodal Piana.

Vodka Ciroc od firmy Diageo se vyrábí z hroznů a vodka Chopin z odrůd brambor. Žádná z nich se však na trhu neprezentuje jako bezlepková.

V USA jsou tři miliony lidí s celiakií. Roste však počet lidí, kteří uvádějí, že jsou citliví na lepek nebo volí bezlepkovou dietu kvůli zdraví.

Miliardový bezlepkový byznys

V oblasti lihovin je segment s bezlepkovými produkty pouze okrajovou částí trhu. Celosvětová poptávka po bezlepkových potravinách loni podle společnosti Euromonitor International dosáhla 3,3 miliardy dolarů (79,5 miliardy korun). Z toho v USA to bylo 889 milionů USD. Americký trh od roku 2010 meziročně roste o 21 procent.

Prodej vodky Stoličnaja, která se na americkém trhu prodává pod názvem Stolichnaya, loni stoupl o pět procent, dodal Piana. Odmítl však poskytnout údaje o příjmech. Firma je soukromá a tyto údaje nemusí poskytovat. Vodka je největším segmentem lihovin v USA. Na celkovém objemu prodeje se podílí zhruba 32 procenty.

Značku Stoličnaja vlastní lucemburská SPI Gorup. Jejím majitelem je ruský miliardář Jurij Šefler, napsala agentura Reuters.

Autoři: ,
Témata: BMI, Dieta, Diety, Příjem


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.