Peníze na modernizaci přijdou z velké části z Evropské unie z Operačního programu Doprava. Jde o prostředky, které ušetřila SŽDC na jiných stavbách oproti původně odhadované projektové ceně.
Investice přinese nejen zvýšení bezpečnosti, ale i zrychlení jízdy vlakem. Na české železnici existuje přes osm tisíc přejezdů různých kategorií, více než polovinu však chrání jen výstražný kříž a vlaky před nimi musí zpomalovat - na nepřehledných místech jen na desetikilometrovou rychlost, aby se omezilo riziko případné srážky s autem. Takových přejezdů je kolem tisíce.
Časté zpomalování přitom výrazně snižuje konkurenceschopnost řady regionálních tratí, kde jsou takové nechráněné přejezdy nejčastěji. Cesta vlakem kvůli tomu trvá obvykle mnohem déle než autem, a navíc se drahám prodražuje.
"Při zpomalování a zrychlování vlaků dochází k poměrně razantnímu navýšení nákladů na energii," řekl ministr dopravy Pavel Dobeš.
SŽDC bude provádět modernizaci ve dvou vlnách, většinu přejezdů už má vybranou po spolupráci s kraji a Drážní inspekcí. Jde například o trať z Prahy do Čerčan přes Vrané nad Vltavou, z Prahy do Dobříše nebo z Liberce do České Lípy.
Například z Prahy do Čerčan se má díky novým přejezdům a zlepšení křížení zkrátit cesta až o 17 minut a ročně ušetřit kolem pěti milionů korun za naftu, to vše výměnou 23 přejezdů.
Půjde i o atraktivní sousto pro výrobce železničních přejezdů. Dosud jde do přejezdů ročně maximálně kolem půl miliardy korun.
Firmy se specializací na přejezdy však v Česku spíše chybějí. Podle SŽDC však nehrozí, že by v tendrech nesoutěžilo dost dodavatelů. "Přejezdy v Česku dodávají čtyři různé firmy," řekl mluvčí SŽDC Pavel Tesař.
Loni na přejezdech zemřelo 22 lidí, počty usmrcených však dlouhodobě klesají.