Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Roky růstu střídá nejistota. Český trh je nervózní ze skandálu Volkswagenu

  0:01aktualizováno  0:01
Potíže kvůli emisní aféře můžou zamávat i s českou ekonomikou. Volkswagen je příliš velká firma, která je s Českem mimořádně těsně propojena, Německo je navíc dlouhodobě největším českým obchodním partnerem.

Mezi soukromými prodejci VW narůstají obavy ohledně toho, co budou dělat s neprodanými zásobami, na které nyní sedá prach. | foto: Reuters

„Najednou se Volkswagen stal větším rizikem poklesu pro německou ekonomiku než řecká dluhová krize,“ řekl agentuře Reuters hlavní ekonom ING Carsten Brzeski. Největší tuzemská firma - Škoda Auto - patří Volkswagenu a Německo je její druhé největší odbytiště. Na Volkswagenu a ostatních značkách koncernu jsou přitom výrazně závislí i další dodavatelé. Celkem loni automobilky a dodavatelé vyvezli do Německa zboží za více než 140 miliard korun, za pět let objem stoupl na dvojnásobek.

Křišťálová Lupa 2015

„Určitá hrozba pro automobilky to určitě je,“ přiznává obvykle optimistický ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Dodavatelé jsou v klidu

Tuzemský automobilový průmysl na druhou stranu má výhodu, že dodává všem evropským značkám, ale Volkswagen je bezkonkurenčně největším zákazníkem.

Pokud se projdete výrobními linkami Škody Auto, obavám různých ekonomů o budoucnosti Volkswagenu příliš rozumět nebudete. „Výroba běží na sto procent, naopak se snažíme zkrátit čekací doby na některé modely,“ říká mluvčí Škody Auto Jozef Baláž.

Podobně hovoří dodavatelé automobilek. „Není žádný výkyv v objednávkách, rozhodně ne směrem dolů,“ uvádí Jan Tichý, šéf výrobce těsnění do aut Saar Gummi v Červeném Kostelci.

Aféra dieselgate

Nepříjemná zpráva o problémech koncernu Volkswagen přišla do Česka v době, kdy automobilový průmysl zažívá svůj nejlepší rok v historii. I proto se zatím berou problémy spíše s rezervou. „Na představenstvu jsme to řešili. Určitá hrozba to je, ale na druhou stranu český průmysl nestojí jen na Volkswagenu,“ říká ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Volkswagen byl dlouho pro českou ekonomiku vzpruhou. Vzorový příklad privatizace státní firmy udělal ze Škody Auto prosperující podnik, jehož produkty začínají často zastiňovat i vozy koncernu. Spolu s VW prošla Škoda úspěšně i krizí, především díky německému šrotovnému. Dnes má Škoda dva vozy v desítce nejprodávanějších evropských modelů.

O síle tuzemského automobilového průmyslu nejlépe mluví čísla: obor zaměstnává přímo přes 117 tisíc lidí, většina produkce jde na export. Dávno přitom neplatí, že je Česko jen montovnou. Auta se tu vyvíjejí stejně jako díly na ně, čím dál více dodavatelů sem přesouvá svá vývojová centra.

Škoda může jako jediná firma více pohnout ekonomikou

Tuzemští analytici zatím nechtějí mluvit o černých scénářích, které se objevují v souvislosti s Volkswagenem hlavně v Německu. „Potíže Volkswagenu patrně nestrhnou Německo do recese, ale zpomalit růst HDP o několik desetin procentního bodu by mohly. Při vazbách české ekonomiky na Německo by to bylo cítit i zde. Nicméně spíše na úrovni konkrétních firem než v makroekonomických číslech,“ uvedl hlavní ekonom Deloitte David Marek.

Volkswagen je podle něho pro německou ekonomiku podobně důležitý jako Škoda Auto pro Česko. „Škoda je v současnosti jedinou firmou, která má sílu své úspěchy nebo problémy reálně promítnout do makroekonomických údajů na úrovni celého státu,“ dodal Marek.

Úspěch automobilek potvrzují data Českého statistického úřadu, podle nichž export dílů pro automobilky za posledních pět let stoupl o více než padesát procent.

Podíl automobilek na tuzemském HDP se pohybuje kolem tří až pěti procent včetně dodavatelů. Na obor je však navázána řada dalších pracovních míst a případné potíže mohou být v ryze automobilových regionech cítit.

Podle ekonoma Poštovní spořitelny Jana Bureše však německým automobilkám způsobí větší problémy pokles čínského trhu. „Skandál automaticky neznamená omezování výroby a investičních plánů v lokalitách, které jsou nám blízké, aby to mělo kritický přesah do zbytku hospodářství. Mnohem závažnější hrozba pro ekonomiku je spíše čínské hospodářství, které má vysokou obchodní provázanost s Evropou. Řada evropských firem tam realizuje velkou část svých tržeb. Zpomalování růstu v Číně je vážnější problém než relativně izolovaný skandál,“ říká Jan Bureš.

O co jde v aféře automobilky Volkswagen:

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Tankování (ilustrační foto)
Benzin a nafta mírně zlevnily, natural stojí přes 30 korun ve třech krajích

Ceny pohonných hmot mírně zlevnily. Benzin Natural 95 za uplynulý týden zlevnil v průměru o haléř na 29,65 koruny za litr a nafta o dva haléře na 28,54 koruny...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Pojišťovny vypsaly tendr na vakcíny. Úspěch má na dosah jen Avenier

Ročně píchnou lékaři dětem v rámci povinného očkování více než 1,3 milionu vakcín. Zdravotní pojišťovny za to zaplatí asi 660 milionů korun. Pojišťovny nyní...  celý článek

V Horních Chrášťanech na Prachaticku otevřeli minipivovar. Vaří hlavně ležáky,...
Výletníky už tolik netáhnou hrady, zamíří raději do místního pivovaru

V Česku se objevil nový turistický hit. S tím, jak se v zemi neustále zvyšuje počet malých pivovarů, rychle roste i jejich obliba coby hlavního cíle výletu....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.