Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec obstrukcí při stavbě silnic, vláda chce zavést stavby bez odvolání

  10:26aktualizováno  10:26
Vláda Bohuslava Sobotky hodlá skoncovat s nekonečným protahováním staveb, jejichž rychlé dokončení je pro českou dopravu i ekonomiku zásadní. Chystá novelu silničního zákona, která zavede strategické stavby národního významu, proto nimž se nepůjde odvolávat.
Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

O tom, která stavba dostane tento status, rozhodne hlasováním Sněmovna, uvedly pondělní Hospodářské noviny s tím, že vláda se prosazením strategických staveb inspirovala v Německu.

Cílem novely je, aby Česká republika nepřicházela o eurodotace a neodkládala se dostavba dopravní infrastruktury. Zrychlení a úsporu má přinést i sloučení vydávání stavebních povolení pod jeden úřad. Dnes se totiž k projektům vyjadřuje každá samospráva, do jejíž oblasti stavba spadá, a to umožňuje její neúměrné protahování, které stojí velké peníze.

Do strategických staveb nebudou podle listu patřit silnice druhé a třetí třídy, u ostatních požádá Ředitelství silnic a dálnic poslance, aby jim výjimečný status udělili. Podle autora zákona a poslance ANO Martina Kolovratníka bude muset investor přesvědčit nadpoloviční většinu poslanců a schválené rozhodnutí nebude možné napadnout. Vlastník pozemků, přes které má silnice nebo dálnice vést, by případné nároky řešil u soudu.

Vyvlastnění s bonusem za rychlost

Vláda také chystá vlastní zlepšovák, který má majitele pozemků motivovat k tomu, aby se své půdy ve prospěch strategické stavby rychle vzdali. Myšlenka rychlého vyvlastnění se podobá nabídkám cestovek na zájezdy first minute. Kdo na nabídku vykoupení pozemku zareaguje rychle, třeba do měsíce, dostane několikanásobek běžné tržní ceny. Kdo by se bránil, bude se při vyvlastnění muset spokojit s běžnou tržní cenou, uvedl deník.

Zároveň budou strategické dopravní spojnice považovány za jednu stavbu a rozhodne o nich jediný úřad. Zatím se neví, jestli to bude ministerstvo dopravy.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.