Na dávkách pro dlouhodobě nezaměstnané stát vyplatí 38 miliard korun a už dnes z této částky podle dostupných dat může protéct až sedm miliard přes poukázky.
Do rozjetého vlaku zatím nasedla hlavně dvojka na trhu se stravenkami, francouzská společnost Accor Services vydávající lístečky Ticket. Poukázky pro chudé už začínají brát i velké obchody jako Albert či Tesco, které přitom koncem loňského roku skončilo se stravenkami v hypermarketech.
Poukázky poskytované jako sociální dávky, za které je možné pořídit jídlo, drogerii, oděvy i obuv, začaly od počátku roku místo peněz dávat první tři pražské městské části za slavnostního vyhlášení pilotního projektu s ministrem práce a sociálních věcí Petrem Nečasem.
Dnes ministerstvo ani neeviduje, kolik úřadů se k akci, která má zamezit zneužívání dávek, připojilo. Podle údajů Accor Services poukázky využívá či je zkouší na třicet procent krajských a okresních měst. Kolik jde přesně přes poukázky peněz, nelze zjistit, protože každý úřad je takto poskytuje jen části svých klientů.
A i těm dává v lístečcích jen část dávky, například na bydlení přidává dál v penězích. Rozdíly mezi nimi jsou poměrně velké.
"Formou poukázek vyplácíme dávky 95 procentům klientů, a to zhruba ve výši jedné třetiny přiznané dávky," říká Eva Huschková, mající sociální věci na starosti na městském úřadě Svitavy.
S lístečky začali v červenci a stejně jako většina ostatních úřadů využívají ticketky. Oproti tomu třeba na Praze 10 poskytli od začátku roku dávky v poukázkách jen pěti lidem z celkových skoro 1900 žadatelů. Rozhodující pro poskytnutí poukázky místo peněz je pro úředníky podezření, že lidé za dávky nakupují alkohol a cigarety nebo peníze nastrkají do herních automatů.
K původně třem pražským úřadům se od poloviny roku postupně připojují další. Poslední vlna je nyní od září, kdy se rozbíhá používání poukázek v několika částech Prahy. Jinde jejich používání dále rozšiřují.
"Zatímco v dubnu město v poukázkách vyplatilo téměř 40 tisíc korun, v červenci už to byl skoro dvojnásobek," říká mluvčí úřadu v Bohumíně Lucie Balcarová. Některé úřady si tisknou vlastní lístečky, například v Bohumíně, ale většina využívá ticketky.
Společnosti Accor Services se podařilo napojit na pilotní projekt prvních úřadů a teď už je automaticky využívají i další. Jejich konkurenti se nevyjádřili, ale podle dostupných údajů takový typ poukázky nenabízejí.
"Společnost Accor Services nás jako jediná oslovila a její podmínky byly akceptovatelné," říká za Prahu 5 mluvčí Jan Šlajs. Jak bude výběr dodavatele poukázek vypadat v dalších letech, pokud se jejich používání rozšíří, ministerstvo práce neví.
Za poukázky platí obchodník
Accor Services vytvořila poukázky pro chudé v roce 1992 na zadání francouzského Červeného kříže. Ale jejich používání není zadarmo. Úřady zaplatí manipulační poplatek 300 korun, další peníze platí firmě obchodníci. Poukázky totiž fungují jako stravenky na jídlo, takže když je jde prodejce vyměnit za peníze, strhne mu z útraty od zákazníka firma zhruba tři procenta.
Pro obchodníky je braní poukázek možností, jak přilákat více zákazníků. Na rozdíl od stravenek však mají poukázky i další nevýhody.
"Lidí chodí více, ale někdy si musíme vyslechnout také nadávky," říká Miluše Kabátová ze supermarketu Qanto Svitavy, kde začali brát poukázky od nezaměstnaných v srpnu. Další problém podle ní je, že když se těchto zákazníků nahrne do prodejny více, tak je prodavačky neuhlídají, aby něco neukradli.
"Uvidíme při inventuře, jaké budou ztráty a jestli se to vyplatilo," dodává. Velké obchodní řetězce se k podobným zkušenostem neznají.
"Zboží v našich prodejnách chceme nabízet všem českým spotřebitelům," říká Libor Kytýr za Ahold. Lístečky od chudých berou od dubna ve všech pražských Albertech a připojují se další mimo Prahu, například ve Znojmě, Kroměříži či Vsetíně. Podobně postupuje i Tesco, které je také bere všude v Praze a přidává další.