Zatímco v ukrajinském Kyjevě nakupují v těchto obchodech tři čtvrtiny lidí, na Slovensku je to asi polovina. V ruském Petrohradě roli supermarketů přebraly diskonty a v Česku nebo Maďarsku mají zase vedoucí postavení na trhu hypermarkety.
Poláci dělí svou přízeň mezi hypermarkety, diskonty a menší pultové prodejny. Na malé obchůdky nedá dopustit většina Rumunů a obyvatel Srbska a Černé Hory.
Velké obchody lákají zákazníky levnějším zbožím i příjemným prostředím. Diskonty jednoznačně sázejí na cenu. Ať už je jejich strategie, jak přesvědčit zákazníka jakákoli, nejvýznamnější faktor je úplně jiný.
"Přestože supermarkety jsou nejpreferovanějším typem prodejen, hlavní důvod, který hraje roli při výběru obchodu, je jeho dostupnost z domova nebo práce," uvádí GfK ve studii.
Typy prodejen |
Hypermarket |
Supermarket |
Diskont |
Zdroj: GfK, Incoma |
I tady se ale zvyklosti nakupujících liší - zatímco Češi už si zvykli jezdit na nákupy autem a používají ho v šedesáti procentech případů, v Rumunsku je to pouhá čtvrtina.
Hlavní prodejci podle zemí | |||
Země |
Nejvýznamnější řetězec |
Typ |
Podíl na trhu |
Slovensko | Jednota/Coop | Supermarket | 31 % |
Maďarsko | Tesco | Hypermarket | 18 % |
Česko | Kaufland | Hypermarket | 15 % |
Polsko | Biedronka | Diskont | 15 % |
Srbsko a Černá Hora | C Market | Supermarket | 13 % |
Rumunsko | Metro | Cash&carry | 22% |
Další vybraná města | |||
Petrohrad | Pyaterochka | Diskont | 39 % |
Kyjev |
Furshet |
Supermarket | 24 % |
Moskva | Pyaterochka | Diskont | 14 % |
Zdroj: GfK, Incoma | |||
Z českých obchodů je podle výzkumu nejoblíbenější Kaufland, kde nakupuje asi patnáct lidí ze sta. Maďaři mají nejraději Tesco, Rumuni Metro. Slováky žádný zahraničí prodejce nepřesvědčil a zůstávají věrní domácí Jednotě.