Střední Evropa nakupuje v supermarketech

  • 19

Zatímco v ukrajinském Kyjevě nakupují v těchto obchodech tři čtvrtiny lidí, na Slovensku je to asi polovina. V ruském Petrohradě roli supermarketů přebraly diskonty a v Česku nebo Maďarsku mají zase vedoucí postavení na trhu hypermarkety.

Poláci dělí svou přízeň mezi hypermarkety, diskonty a menší pultové prodejny. Na malé obchůdky nedá dopustit většina Rumunů a obyvatel Srbska a Černé Hory.

Velké obchody lákají zákazníky levnějším zbožím i příjemným prostředím. Diskonty jednoznačně sázejí na cenu. Ať už je jejich strategie, jak přesvědčit zákazníka jakákoli, nejvýznamnější faktor je úplně jiný.

"Přestože supermarkety jsou nejpreferovanějším typem prodejen, hlavní důvod, který hraje roli při výběru obchodu, je jeho dostupnost z domova nebo práce," uvádí GfK ve studii.

Typy prodejen

Hypermarket
prodejní plocha nad 2 500 m2
převažuje nepotravinářské zboží

Supermarket
prodejní plocha nad 400 m2

Diskont
vyznačuje se nízkou cenou
omezeným sortimentem
i omezením některých služeb
(platba kartou)

Zdroj: GfK, Incoma

I tady se ale zvyklosti nakupujících liší - zatímco Češi už si zvykli jezdit na nákupy autem a používají ho v šedesáti procentech případů, v Rumunsku je to pouhá čtvrtina.

Hlavní prodejci podle zemí

Země

Nejvýznamnější řetězec

Typ

Podíl na trhu

Slovensko Jednota/Coop Supermarket 31 %
Maďarsko Tesco Hypermarket 18 %
Česko Kaufland Hypermarket 15 %
Polsko Biedronka Diskont 15 %
Srbsko a Černá Hora C Market Supermarket 13 %
Rumunsko Metro Cash&carry 22%

Další vybraná města

Petrohrad Pyaterochka Diskont 39 %
Kyjev

Furshet

Supermarket 24 %
Moskva Pyaterochka Diskont 14 %
Zdroj: GfK, Incoma

Z českých obchodů je podle výzkumu nejoblíbenější Kaufland, kde nakupuje asi patnáct lidí ze sta. Maďaři mají nejraději Tesco, Rumuni Metro. Slováky žádný zahraničí prodejce nepřesvědčil a zůstávají věrní domácí Jednotě.