Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Strojvedoucích je málo, zájem rychle roste, stát chce zkoušky zpoplatnit

  9:53aktualizováno  9:53
Po letech nízkého zájmu o práci strojvedoucího zaznamenal Drážní úřad velký nárůst počtu adeptů. Ke zkouškám nutným pro tuto profesi loni přišlo 1 013 žadatelů, meziročně jejich počet stoupl o čtvrtinu. Strojvedoucích je na trhu nedostatek.

Ilustrační foto. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Data o počtech žádostí ve čtvrtek zveřejnil Drážní úřad na tiskové konferenci. Podle jeho ředitele Jiřího Koláře roste současně i počet žadatelů o průkaz způsobilosti opravňující k řízení strojů na vlečkách.

I přes rostoucí zájem o tuto práci neroste úspěšnost uchazečů při zkouškách na licenci. U nich uspělo loni z 1 013 zájemců 526 žadatelů.

„Máme žadatele, který skládal zkoušku jedenáctkrát. Řešením by bylo zkoušky zpoplatnit, dosud jsou bezplatné,“ řekl Kolář. Licenci má v Česku už třicet žen, dvě mají oprávnění pro obsluhu lanovky. Zájem o tuto práci mezi ženami roste, u zkoušek jsou úspěšnější.

V Česku má licenci strojvedoucího přes 12 tisíc lidí, jen Českým drahám a ČD Cargo přitom schází zhruba 200 strojvedoucích.

Podle zástupce ředitele Drážního úřadu Ondřeje Fanty trvá nejméně tři týdny školení, pak jsou zkoušky. S licencí může jít k dopravci, kde získává osvědčení pro konkrétní vozidlo.

Větší zájem o práci strojvedoucího může být způsoben i platovými podmínkami. Podle statistik se průměrná mzda přiblížila v roce 2015 ke 36 tisícům. Nedostatek strojvedoucích ale vede současně k tomu, že řada z nich jezdí pro více dopravců a nedodržuje zákonné přestávky.

Drážní úřad chce takovému problému zabránit tím, že se bude do systému zapisovat k číslu vlaku i číslo licence, aby bylo jasné, kdo vlak řídí. Na rozdíl od řidičů kamionů dosud neexistují žádné kontrolní mechanismy na dodržování zákonného odpočinku.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Solar Impulse nad Velkou mešitou v Abú Zabí při testovacím letu v únoru 2015
Těžké časy aerolinek šejků. Etihad prodělal desítky miliard

Jedna z největších aerolinek z oblasti Perského zálivu, společnost Etihad Airways, je poprvé od roku 2010 ve ztrátě. Paradoxně za to může levná ropa a hlavně...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Náš systém cestující rozsadí, za místenky si připlaťte, vzkazuje Ryanair

Lidi naučil létat jen s příručním zavazadlem, nebo musí za odbavený kufr platit. Teď se průkopník levného létání po Evropě Michael O’Leary snaží jako šéf...  celý článek

Billboardy u dálnice D1 v Praze. Ilustrační foto
Billboardy od dálnic v září zmizí, provozovatelé se ale chtějí soudit

Od září zmizí od dálnic a silnic I. třídy na 3 tisíce billboardů. Jejich provozovatelé budou zákaz respektovat, někteří se ale chtějí s Českem soudit o ušlý...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.