Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Strojvůdci si vybojovali zvýšení platů. Dostanou o osm procent více

  3:00aktualizováno  3:00
Poprvé v historii si strojvůdci vybojovali v kolektivním vyjednávání u dvou největších českých železničních dopravců vyšší růst mezd než ostatní. Jejich platy vzrostly od začátku roku až o osm procent, zatímco většině ostatních zaměstnanců na železnici o tři procenta. Strojvůdcům pomohlo, že jich je málo.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Platové požadavky strojvůdců podpořil fakt, že lidí, kteří umějí řídit lokomotivu, postupně ubývá. „Nárůst je poměrně výrazný, ale je za tím potřeba vidět i velkou náročnost profese,“ říká prezident Federace strojvůdců Jindřich Hlas.

Práce na celý život

Strojvedoucí práci nemění, makléř má jepičí život, ukázal průzkum.

Tablet na pultu strojvedoucího Leo Experessu obsahuje např. elektronické jízdní řády. Zařízení může na dálku přijímat dokonce rozkazy od výpravčího.

Například v případě ČD Cargo stoupne příjem strojvedoucích od ledna v průměru o osm procent. Odboráři se totiž dohodli na tom, že je přeřadí o jeden tarifní stupeň výše, což znamená většinou nárůst mezd o zhruba 1 400 korun. „Bylo potřeba smazat rozdíly mezi ČD Cargo a Českými drahami,“ vysvětlil Jan Zahula, který za Federaci strojvedoucích vedl jednání o nové kolektivní smlouvě.

Kromě přesunu do jiného tarifního stupně si celkově odboráři na ČD Cargo vyjednali růst o tři procenta. Podle Zahuly dosud mají strojvedoucí na ČD Cargo kolem 32 tisíc korun hrubého včetně přesčasů ve výši šesti až sedmi hodin za měsíc.

Strojvedoucích bude ubývat

Může se hodit

Hledáte práci za odpovídající plat? Najděte si ji ze stovek nabídek ve všech oborech na jobDNES.cz.

Růst platů čeká i strojvedoucí Českých drah. Kromě plošného nárůstu o 2,9 procenta dostanou ještě výkonové odměny ve výši 1,5 procenta ze mzdy, pokud neudělají žádnou závažnou chybu, například neprojedou na červenou.

Podle Hlase je velkým problémem skutečnost, že strojvedoucích bude ubývat. „Velká část strojvedoucích stojí těsně před odchodem do důchodu, za ně není dostatečná náhrada,“ dodal Hlas. Zejména v 90. letech totiž státní dopravce nové strojvedoucí prakticky nevychovával. Podobný problém mají v Německu, kde v létě musely tamní dráhy kvůli nedostatku strojvedoucích odřeknout část vlaků.

„Získávání strojvedoucích je těžká a náročná práce. Již dávno není pravda, že je tato práce dětským snem mnoha kluků,“ říká Petr Šimral ze společnosti Metrans Rail. Firma proto přijímá i lidi bez praxe, jen s hotovými zkouškami. „Vidíme u nich, že si investovali do svého profesního růstu vlastní peníze a chovají se odpovědněji,“ vysvětlil Šimral. Bez ničeho berou zájemce s dobrou němčinou, ty posílají rovnou na německý kurz pro strojvedoucí.

Dráhy však odmítají, že by se strojvůdců nedostávalo. „České dráhy se dlouhodobě věnují výchově nových strojvedoucích a průběžně mají až několik desítek zaměstnanců v pozici strojvedoucí v přípravě. S ohledem na průběžnou věkovou výměnu zaměstnanců jde o perspektivní povolání,“ dodal mluvčí drah Petr Štáhlavský.

Část strojvůdců od drah přitom přešla k soukromým dopravcům nebo odešla do ciziny, protože například v Německu se plat pohybuje na více než dvojnásobku českého. Soukromí dopravci v Česku postupně začali s výchovou svých strojvůdců, loni například získala potřebná povolení pro řízení vlaku někdejší stevardka Leo Express.

Strojvůdce musí složit zkoušky u Drážního úřadu

Strojvedoucím se může stát člověk starší 21 let, který projde zdravotní prohlídkou včetně psychologické způsobilosti a má alespoň výuční list technického zaměření. Nutností je však složení zkoušek u Drážního úřadu, které rozhodně nepatří k těm jednoduchým: napoprvé získá „papíry“ jen zlomek zkoušených.

Srážka vlaků

V Poříčanech den před silvestrem projel osobní vlak na červenou a srazil se s rychlíkem.

Osobní vlak na nádraží v Poříčanech projel na červenou a srazil se s rychlíkem.

„Drážní úřad hodnotí připravenost uchazečů o licenci na zkouškách jako velmi slabou a existují uchazeči, kteří jdou na zkoušku i více než desetkrát. Ale protože není omezen ani zpoplatněn počet pokusů, nezbývá nám než stále vypisovat nové a nové termíny a blokovat tak tři zaměstnance,“ řekl Ondřej Fanta z Drážního úřadu.

Údaje Drážního úřadu o počtech lidí s povolením řídit lokomotivy neukazují zásadní pokles, naopak růst. Kvůli změně legislativy však neexistují zcela srovnatelná čísla. Od roku 2012 totiž platí povinnost vydávat licenci strojvedoucího, těch je u nás už přes sedm tisíc. Současně však ještě dobíhají deset let platné průkazy způsobilosti, které se už přestaly vydávat.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.