Nádraží v německém Duisburgu. Osobních vlaků vyjela sotva polovina. Strojvůdci opět stávkují kvůli mzdám. | foto: AP

Strojvůdci osobních vlaků v Německu stávkují. Dopad na ČR je minimální

  • 0
Ke stávce zaměstnanců nákladní železniční dopravy v Německu se po půlnoci přidali také strojvůdci osobních vlaků. Nejezdí dvě třetiny dálkových spojů a zhruba polovina regionálních vlaků. Zasaženo je i spojení Prahy s Berlínem, vlaky končí v Drážďanech. Na ostatní spojení s Českem však stávka nemá dopad.

Odbory zatím nesdělily, do kdy protestní akce potrvá. Svaz strojvůdců GDL pouze uvedl, že ukončení protestní akce oznámí 48 hodin předem. Německá média s odvoláním na zdroje z GDL uvádějí, že stávka se protáhne přinejmenším do konce svatodušních svátků, tedy do 25. května.

Mluvčí železničního dopravce Deutsche Bahn (DB) Achim Stauss apeloval na cestující, aby se navzdory stávce nebáli jezdit vlakem. „Náhradní jízdní řád, který jsme připravili, je spolehlivý, vlaky ho dodržují,“ uvedl.

Berlínské Hlavní nádraží přesto bylo dopoledne téměř prázdné. Větší počet cestujících se shromažďoval pouze na nástupištích městské železnice, která obsluhuje páteřní linky městské hromadné dopravy. V době stávky jezdí v prodlouženém intervalu a její vozy jsou přeplněné.

Dopad na české území má stávka minimální

Podle vyjádření Českých drah stávka nemá vliv na dopravu na českém území. Zajištěna bude i doprava na všech železničních hraničních přechodech, pouze spěšné vlaky RE z Chebu do Norimberku budou zrušeny bez náhrady. Cestující mohou místo nich použít regionální vlaky, které České dráhy provozují ve spolupráci se společností Oberpfalzbahn.

Stávka nijak neovlivní železniční spojení Prahy s Mnichovem. Bez omezení budou v provozu také autobusové linky, které německý železniční dopravce Deutsche Bahn (DB) vypravuje ve spolupráci se společností Student Agency do Mnichova, Norimberku, Mannheimu, Heidelbergu a Štrasburku.

Současná stávka je už devátá od loňského podzimu. Odborový svaz strojvůdců ji stejně jako předchozí protestní akce vyhlásil kvůli sporu s vedením DB o pracovní podmínky.

Strojvůdci žádají zvýšení platů o pět procent a zkrácení týdenní pracovní doby. Svaz GDL navíc usiluje o větší roli v rámci společnosti, když chce kromě strojvůdců zastupovat i průvodčí, personál jídelních vozů a posunovače.

,