Struktura českého exportu není optimální

- V Česku existuje několik málo exportérů, kteří obstarávají většinu českého exportu. Navíc směřuje příliš velká část tohoto zboží do Německa, případně dalších okolních států: Slovenska, Polska a Rakouska. Zhruba 20 nejvýznamnějších položek představuje přes padesát procent vývozů. "Samotná tuzemská automobilová výroba se podílí 11 procenty na celkovém exportu ČR," řekl generální ředitel agentury Czechtrade Martin Tlapa.

"V České republice připadá 40 procent vývozu na 90 podniků, z nichž řada se potýká se zásadními existenčními potížemi," upozornil.

Naproti tomu je potřeba zvýšit vývoz malých a středních podniků, jejichž podíl na celkovém vývozu země je 36 procent, avšak ve většině srovnatelných zemí EU to je přes 50 procent. "Tato skupina se snáze adaptuje na požadavky trhu," domnívá se Tlapa.

Rovněž teritoriální struktura představuje slabou stránku českého exportu. "Téměř 60 procent našeho vývozu ovlivňuje konjunkturální situace v zemích Evropské unie," zdůraznil dále Martin Tlapa.

V roce 1997 dosáhl schodek zahraničně obchodní bilance zhruba 117 miliard, což představovalo 7,4 procenta HDP. V roce 1998 převýšily dovozy export českých produktů o 78 miliard, loni bezmála o 70 miliard a letos by to mělo být přibližně 84 miliard Kč.

Hodnota českého exportu se v loňském roce vyšplhala na bezmála 930 miliard korun.