První vlna letních slev už začala, druhá s heslem "Vše musí pryč" přijde do dvou až tří týdnů. Z výkladů většiny obchodů teď do očí bijí čísla: 30 nebo 50 a někde už i 70 procent dolů z původních cen.
Nejsou to jen obchody s oblečením, na vlně slev se vezou obchodníci se vším. Podzim se blíží a do té doby se musí vyprázdnit sklady. "První slevy jsme zahájili už v polovině června. Šlo hlavně o textilní výrobky z loňského a letošního jara a léta a rovněž z loňského podzimu," popisuje Jana Matoušková z Tesco Stores.
"Celkem jsme zlevnili více než 1500 položek textilního zboží zhruba o třetinu až polovinu. Navíc jsme dali slevy na bílé a černé elektro, a to až do 70 procent," dodává. Podle ní se během léta zákazníci dočkají ještě dalších akcí, ale jak budou vypadat, je zatím tajemstvím.
Od konce června začal zlevňovat i obchodní řetězec Carrefour a jeho slevy se podobají konkurenci. "Letní výprodej nezahrnuje pouze typicky sezonní zboží, ale i to zboží, jehož design vychází z módy nebo jehož technické parametry byly během roku vylepšeny," říká Jana Havlíčková, mluvčí Carrefouru. "Typické jsou digitální fotoaparáty, počítače nebo televize," vyjmenovává.
Mluvčí Aholdu Kateřina Černá už jen doplňuje pár detailů. "Slevy jsme rozdělili na dvě vlny. V první zlevňujeme především textil, ve druhé, v polovině července, zlevníme i sezonní spotřební zboží, například sportovní potřeby na potápění nebo nafukovací matrace, potřeby pro kempink, na zahradu a grilování a některé druhy elektrických spotřebičů, jako jsou větráky, klimatizace nebo malé televizory," uvádí Černá.
Ve výčtu sezonních spotřebičů nechybějí ani ledničky. "Na srpen na ně chystáme speciální akci. Není tajemstvím, že je lidé nakupují právě v horkých měsících, kdy staré chladničky odcházejí nebo nedostačují velikostí. Na odbyt jdou však v létě i epilátory nebo diskmany," popisuje Bohuslav Komín ze sdružení elektroprodejců Euronics. Konkurenční Datart nabízí dokonce zlevněné vysavače a pračky.
Obchodníci se snaží přilákat lidi, kteří v tuto dobu častěji opouštějí města a bez slev by je bylo těžší k nákupům přesvědčit. Nechtějí tak prozrazovat, jak dlouho se zlevňováním vytrvají a co přijde na řadu za týden. Snaží se, aby to vypadalo, že právě teď je nejlepší doba koupit.
Pro obchodníky totiž nastal nejvyšší čas zboží prodat. "Motivací obchodníků je zbavit se zásob a cílem je maximalizovat příjmy ze sezonního zboží tak, aby všechno vyprodali. V ideálním případě by se však mělo prodat co nejvíce za běžnou cenu," říká Jaroslav Kuchař ze společnosti Incoma Consult, která se věnuje analýzám trhu.
Pro prodejce je zásadním problémem rozpoznat vhodný čas výprodeje s ohledem na konkurenci, počasí a chování zákazníků čekajících na slevu. "Nadnárodní řetězce se často snaží optimalizovat výprodeje tak, že nejdříve zboží prodávají ve slevách ve 'vyspělejších zemích', teprve potom zbytky putují k nám a slevy nastartují," podotýká.