Nehoda jako ve Studénce se může opakovat, varuje šéf Drážní inspekce - iDNES.cz

Nehoda jako ve Studénce se může opakovat, varuje šéf Drážní inspekce

  15:11
Počet cestujících na české železnici roste, ale je její provoz bezpečnější? Vedení Drážní inspekce, která kontroluje bezpečnost na tuzemských kolejích a vyšetřuje nehody, se od začátku měsíce ujal Jan Kučera. Modernizace tratí podle něj přinesla větší bezpečnost, ale za velký problém stále považuje rostoucí počet projetých návěstidel či špatně umístěné protihlukové stěny.

Jan Kučera, generální inspektor Drážní inspekce | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

OdkazOd nejtragičtější nehody posledních let, srážky pendolina s kamionem ve Studénce, uplynul rok. Je od té doby hlavní koridor bezpečnější?
V závěrečné zprávě jsme vydali řadu bezpečnostních doporučení pro provozovatele dráhy, ministerstvo dopravy i dopravce, která z nehody vyplynula. Jde zejména o sekvenční sklápění závor, které místo jedné závory přes celou silnici využívá dvě poloviční. Závora vpravo se sklápí dříve, aby bránila vjezdu na trať, kdežto levá závora je déle nahoře a umožňuje tím automobilu, který je v době spuštění výstrahy na přejezdu, jeho bezproblémové opuštění.

Strojvůdce od Studénky přišel o nohy, rok od nehody už zase řídí auto

Dopravci jsme doporučili, aby se více věnoval přípravě strojvedoucích na řešení krizových situací, například formou simulátorů. Ministerstvu dopravy jsme doporučili rozšířit povědomí řidičů o skutečnost, že sklopená závora se dá snadno prorazit. Mělo by také sjednotit postupy pro využití kamer tak, aby se záznamy daly použít pro účelné řešení chování nedisciplinovaných řidičů. A konečně Drážní úřad jsme požádali, aby to, co jsme doporučili na nehodě zúčastněným provozovatelům, tedy Českým drahám a Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), provedl i u zbývajících dopravců a provozovatelů drah v Česku. Bezpečnostní doporučení jsme vydali na začátku letošního roku, tudíž na hodnocení toho, co se udělalo, je ještě brzy.

Může se taková nehoda stát znovu?
Může, protože příčinou bylo selhání člověka, který nerespektoval blikající červená světla na přejezdu. Tomu se dá zabránit pouze tím, že prostě žádný přejezd, kde se někdo rozhodne riskovat, nebude. Dokud budou na koridorech úrovňové přejezdy, může se taková nehoda, bohužel, opakovat. Dali jsme ministerstvu dopravy seznam nejkritičtějších přejezdů, kde dochází k nejvíce nehodám. Chápeme, že mimoúrovňové křížení je drahé, ale je to definitivní řešení problému.

Jan Kučera (37)

Je absolventem Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně, obor odborná matematika. V Drážní inspekci začínal hned po škole v roce 2003 jako tiskový mluvčí a postupem času se dopracoval až na nejvyšší post generálního inspektora.

SŽDC na dvou místech zkouší zabezpečovací zařízení s čidly, která by poznala, že na přejezdu je kamion, a zastavila by blížící se vlak. Je to řešení?
Je ještě brzy to vyhodnocovat, zatím zkušební provoz běží v ideálních podmínkách. Obavy jsou ale z toho, jak budou reagovat čidla na padající listí nebo na sníh. Každopádně je velice pravděpodobné, že takové řešení prodlouží řidičům čekací doby u železničních přejezdů.

Na přejezdech dochází k velkému množství nehod. Nepřinesla modernizace tratí za evropské peníze zlepšení?
Částečně ano. Stále se na tratích vyskytují přejezdy bez závor a jen se světelným zabezpečením. Závora přitom riziko střetnutí sníží – je to překážka přímo před očima řidiče. Když ale říkám překážka, myslím zejména optická, automobil si se závorou snadno poradí. K nejvíce nehodám dochází právě na přejezdech bez závor nebo úplně bez světel. Někde přitom za dotace závory nahradil pouze světelný přejezd, což nevidíme jako dobré řešení. V některých případech se zase zhoršil rozhled na trať kvůli vybudování protihlukových stěn.

Proč má být na trať vidět, když jsou na přejezdu světla, případně závory?
Protože přejezdové zabezpečovací zařízení je stroj a ten čas od času potřebuje opravit, takže je během opravy mimo provoz. Výjimečně může též dojít k poruše. V takovém případě se o tom ví, vlaky jedou před přejezdem pomalu a houkají, ale musí na ně být ze silnice dobře vidět, aby řidiči mohli včas zareagovat. Zákon zakazuje vjetí na koleje, když světla blikají, ale nikde nestanovuje, že když na přejezdu neblikají červená světla, že se na něj může vjíždět! Pokud řidiče červená světla před vlakem nevarují, platí stejná pravidla pro řidiče jako na přejezdu, kde není signalizace: řidič se musí přesvědčit, zda se k přejezdu neblíží vlak.

Výkyvy počasí způsobují často železnici komplikace. Není to problém špatné údržby tratí a jejich okolí?
Vegetace kolem tratí je příliš, ale musíme být objektivní – hodně stromů a keřů je na soukromých pozemcích a nejsou majetkem provozovatele dráhy. Druhá věc je to, že v době výstavby tratí na náspech či v zářezech žádné keře ani stromy nebyly. Vyrostly tam a nikdo jim v tom nezabránil. V tom hodně pomůže nový zákon o dráhách, který umožní rychlejší odstraňování dřevin z okolí dráhy.

Ministerstvo kultury prohlásilo nedávno kulturní památkou nádraží v Martinicích s jeho mechanickými návěstidly, což se SŽDC nelíbí. Jak se na takové opatření díváte z hlediska bezpečnosti?
Neznám úplně přesně detaily této stanice, ale nevidím to jako zásadní problém. Myslím, že řešením je napojení automatického řízení na tato mechanická zařízení. Z pohledu fanouška železnice pochopitelně vítám, že se takové unikátní zařízení podaří dochovat, avšak bezpečnost provozu by měla být vždy zajištěna.

Dnes se strojvedoucí musí spolehnout jen na sebe

Statistiky ukazují velký nárůst počtu jízd vlaků na červenou. Co je důvodem?
Lidé dělají chyby. Zaráží nás však, jak tento objem pochybení roste. Domníváme se, že to je způsobené zejména redukcí výpravčích bez adekvátní náhrady. Zmizela totiž jedna pojistka: dříve se strojvedoucí mohl spolehnout na výpravčího a jeho pokyn, teď spoléhá jen na sebe, nikdo jiný mu s kontrolou návěsti nepomůže.

Přes koleje to nejde, rok po tragédii ve Studénce kreslí stavbu podjezdu

Co s tím dělat? Mají se do stanic vrátit výpravčí?
Možné řešení je zapojit do kontroly odjezdového návěstidla vlakovou četu. Nebo zavést lepší bezpečnostní systémy. Evropská unie požaduje technologii ETCS, která je sice výborná, ale pro všechny tratě extrémně nákladná. Navíc musí do mobilní části investovat i dopravci a ti si těžko na vlak, který má účetně kvůli stáří nulovou hodnotu, pořídí drahé zabezpečovací zařízení.

Velká část projetí na červenou jsou chyby strojvedoucích, kterých si sami všimnou a zastaví vlak třeba metr za návěstidlem. Jenže pak trvá několik hodin, než se událost vyšetří, a provoz zbytečně stojí. Nejde to změnit?
Panují mýty, že za dlouhé vyšetřování můžeme my. Není to tak vždy, takových událostí je tolik, že ke všem ani nejezdíme. SŽDC má vlastní útvar na vyšetřování a v drtivé většině případů záleží na ní, jak rychle obnoví provoz. Na číslech je to jasně vidět – loni jsme vyjížděli k 168 mimořádným událostem, ale stalo se jich 4 163. Když se budeme bavit o nedovolené jízdě za návěstidlo, které to zakazovalo, loni bylo takových případů 93 a naši inspektoři vyjížděli k 16 z nich. A právě zmiňované projetí návěstidla o pár metrů, kdy nedojde k ohrožení jízdy jiného vlaku, je typ nehody, který na místě zpravidla nešetříme.

Jako jeden z důvodů nehod se uvádí, že strojvedoucí nejsou odpočatí, protože jezdí pro více dopravců. Stát chce proto zapisovat číslo jejich licence pro každou jízdu. Pomůže to?
Není to všespásný model, ale pomoci může. Bohužel se nezjistí, zda strojvedoucí skutečně odpočíval. Mohl mezitím dělat náročnou práci doma nebo někde jezdit s kamionem, o tom ale data mít nebudeme, pokud se nám nepřizná.

Rozstřel: Mojmír Hampl - include | (1:59) | video: iDNES.tv

Trump zasadil poslední hřebík do rakve globalizace, říká ekonom Hampl

Nejčtenější

Trump pozastavil většinu cel, Číně je zvýšil. Dohodneme se ale s každým, tvrdí

Americký prezident Donald Trump s okamžitou platností pozastavil většinu cel na 90 dní. Pauza se netýká Číny, té cla zvedl ze 104 na 125 procent. Šéf Bílého domu o tom ve středu informoval na své...

USA zvýší cla pro Čínu na 104 procent. Peking avizuje „boj až do konce“

Už ne 54, ale 104 procent. USA zpřísnily cla pro Čínu poté, co se rozhodla postavit čelem hrozbám amerického prezidenta Donalda Trumpa a neustoupit obchodnímu tlaku. Peking místo toho již pracuje na...

Americké značky pod palbou. Číňané na sítích odhalují, kde se vyrábí luxus

Napětí mezi USA a Čínou se přelévá i do světa módy. Čínští uživatelé sociálních sítí ve videích ukazují, že luxusní zboží s etiketou Made in USA ve skutečnosti často vzniká v čínských továrnách....

Rekordní zisk pro nejbohatší. Připsali si tři sta miliard dolarů za jediný den

Nejbohatší lidé světa zaznamenali ve středu rekordní nárůst svého čistého jmění. Podle agentury Bloomberg a jejího žebříčku Bloomberg Billionaires Index si 500 nejbohatších připsalo celkem 304...

USA přitvrdily s nerosty. Chtějí od Ukrajiny zpětně zaplatit za pomoc a ničím neručit

Poslední verze návrhu dohody o nerostných surovinách mezi Ukrajinou a Spojenými státy obsahuje přísnější podmínky než ta předchozí. Nyní Washington požaduje, aby Kyjev zaplatil miliardy dolarů za...

Počet obyvatel Japonska klesl o půl milionu. Úbytek trvá již čtrnáctý rok v řadě

Počet obyvatel Japonska se v loňském roce snížil o dalších půl milionu. Data jen podtrhují rostoucí problémy země při řešení nedostatku pracovních sil a financování systému sociálního zabezpečení....

15. dubna 2025

Pět let a čtyři miliardy. Bývalý hotel InterContinental v Pařížské se opět otevřel

Po pěti letech znovu otevřel luxusní hotel na kraji Pařížské ulice v Praze. Bývalý hotel InterContinental se po rozsáhlé rekonstrukci za čtyři miliardy korun proměnil v pětihvězdičkový Fairmont...

15. dubna 2025  18:46

Češi se bojí růstu cen energií, ovlivnit je může i politika USA, ukázal průzkum

České domácnosti platí proti loňskému roku za energie méně. Zatímco loni zálohy tvořily 20 až 40 procent měsíčního rozpočtu u více než třetiny rodin, letos tento podíl klesl na 31 procent. Energie i...

15. dubna 2025

Evropský sociální a ekonomický model není dlouhodobě udržitelný, shoduje se byznys

Evropský sociální a ekonomický model není dlouhodobě udržitelný, válka na Ukrajině a kroky administrativy prezidenta USA Donalda Trumpa to jen podtrhly. Český byznys chce vidět skutečné změny,...

15. dubna 2025

Při lyžovačce ve Švýcarsku zahynul top manažer Lega

Jeden z šéfů společnosti Lego a blízký přítel dánské královské rodiny Michael Halbye zahynul při nehodě na lyžích. Čtyřiašedesátiletý top manažer se smrtelně zranil po pádu na sjezdovce ve švýcarském...

15. dubna 2025  13:53

Česko bude odebírat uran také z Kazachstánu. Posilujeme diverzifikaci, říká ČEZ

Kazachstánská společnost Kazatomprom bude příštích sedm let dodávat energetické společnosti ČEZ přírodní uran. Pokryje asi třetinu potřeb pro palivové soubory, které vyrábí americká firma...

15. dubna 2025  12:34

Letošek bude návrat k normálu, věří firmy. Náladu mají nejlepší od jara 2022

Nálada firem v Česku se od podzimu zlepšila. Index očekávání firem ČSOB, který rozpoložení tuzemských podniků pravidelně měří, je nejvyšší od jara 2022. Podnikatelé jsou optimističtí v oblasti...

15. dubna 2025  11:08

Vydělali Trumpovi kámoši na celní válce? Obchody působí podezřele, říká makléř

Vysíláme

Během několika hodin zhodnocení o dva tisíce procent. Právě takové podezřelé transakce zaznamenal burzovní makléř Martin Uher krátce před klíčovým oznámením Donalda Trumpa o odložení cel na 90 dní v...

15. dubna 2025

Pomeranče se urodily, jejich cena klesá. Obchody ale zlevňují jen zvolna

Ceny pomerančového džusu po loňských maximech klesají. Podle analytiků má na situaci největší vliv dobrá úroda citrusů v Brazílii. Výrobci nápojů ale upozorňují, že pokles cen v obchodech bude pomalý.

15. dubna 2025

Cesta do práce pod palbou. Reportáž z místa, kde Izrael vyrábí obrněné vozy

Premium

Od naší zpravodajky v Izraeli Silnice tu vede mezi zalesněnými horami. Ticho, příroda. Kdyby kolem nebyly vyhořelé části lesa, bylo by jen těžko k uvěření, že přes rachot a detonace raketových útoků Hizballáhu z Libanonu tu...

15. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nvidia slibuje továrnu v Texasu a výrobu čipů a serverů za 500 miliard dolarů

Další americkou technologickou firmou, která podpořila snahu administrativy Donalda Trumpa o místní výrobu, je Nvidia. Hodlá v příštích čtyřech letech vyrobit ve Spojených státech servery pro umělou...

14. dubna 2025  22:07

Trump zvažuje zrušení cel v autoprůmyslu. Firmy potřebují čas na změnu, řekl

Americký prezident Donald Trump v pondělí naznačil, že by mohl automobilový průmysl dočasně osvobodit od cel, která na něj uvalil, aby dal výrobcům automobilů čas na úpravu dodavatelských řetězců....

14. dubna 2025  21:17