Za naprosto klíčové označuje ministerstvo dopravy zavedení detektorů překážek na přejezdech | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Tragédie ve Studénce spustí investice. Přejezdy pohltí desítky milionů

  • 112
Po loňské tragické srážce kamionu s pendolinem na železničním přejezdu ve Studénce chystá stát investice do nové techniky na železničních přejezdech. Již v nejbližším roce půjde o desítky milionů korun.

Za naprosto klíčové označuje ministerstvo dopravy zavedení detektorů překážek na přejezdech. „Preferujeme laserový skener a dále plánujeme i testování skeneru na principu speciální 3D kamery. Už 26. února byl na železničním přejezdu ve Studénce instalován první detektor překážek (SICK) pracující na principu rozmítaného laserového paprsku,“ říká mluvčí resortu dopravy Zdeněk Neusar.

Informace z detektoru se vyhodnocují a ukládají v záznamovém zařízení, detektor nemá žádnou vazbu na okolní zabezpečovací systémy.

Detektor SICK bude ještě na jaře nainstalován také v Pardubicích a v Olomouci. Cena jednoho zařízení se pohybuje ve výši 300 tisíc korun. O něco dražší má být další testovaný systém LIDAR z Velké Británie.

Závora za osm milionů

Novinkou má být i kamerový systém, instalovaný během testu v Úvalech. „Systém bude schopen detekovat nedovolený vjezd vozidel na přejezd v době výstrahy, přečte registrační značku vozidla a bude schopen předat automaticky informace o přestupku příslušným orgánům,“ popisuje systém mluvčí ministerstva.

Detektory budou testovány zhruba rok. O aplikaci sekvenčního sklápění závor se ještě jedná s výrobci přejezdových zabezpečovacích zařízení. „U nových závor jde o investici cca 20 tisíc, u starších 150 tisíc, nejstarší se musí přestavět zcela – 6 až 8 milionů za kus,“ popisuje nutné náklady Zdeněk Neusar.

Všechno vybavení včetně vystavění nových závor na 60 železničních přejezdech by mělo být v Česku instalováno během roku 2017.

Odhady mluví o investicích v desítkách milionů korun. „Zatím se nebavíme o plošném nasazení detekční techniky, ani o fázi soutěžení zakázek, ale o testování daných komponent. Teprve po vyhodnocení zátěžových testů budeme teprve vědět co přesně funkčně poptávat. Od toho se odvine i cena,“ říká Jakub Ptačinský, mluvčí Správy železniční dopravní cesty.

Jak dodává, státní poptávka bude zveřejněna na veřejných portálech a evropském věstníku veřejných zakázek. Česko totiž bude chtít oslovit i zahraniční výrobce této techniky.

27. ledna 2016