Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Student Agency odkládá žlutý vlak, který měl konkurovat pendolinu

  15:47aktualizováno  15:52
Luxusní žlutý vlak mezi Ostravou a Prahou, který již několik let plánuje majitel firmy Student Agency Radim Jančura, zatím zůstane pouze na papíře. Firma se rozhodla projekt, který měl konkurovat pendolinu Českých drah, odložit a soustředit se na spoje dotované z veřejných rozpočtů.

Vlak Student Agency | foto: Student Agency

"Nechceme se do tohoto projektu pouštět, dokud nebudou jasně dané podmínky na trhu," vysvětluje ústup od vlaku nazývaného HighJet Jiří Schmidt, obchodní ředitel Student Agency pro železniční dopravu.

Firmě například vadí, že ministerstvo dopravy dotuje i některé dálkové vlaky Euro a InterCity, které jezdí i na trase mezi Prahou a Ostravou a které České dráhy dříve provozovaly bez dotací.

"Není tak jasné, jak bude vypadat nabídka dotovaných spojů za několik let, a v takových podmínkách je těžké vytvářet jasný byznys plán," dodává Schmidt. Firma již měla vybraného výrobce vlaku, několikrát také představila jeho vizualizaci.

Student Agency se namísto luxusních vlaků chce zaměřit na dopravu, kterou ze svých rozpočtů podporují kraje a stát. Do konce týdne odevzdá nabídku do soutěže na provoz osobních vlaků v Libereckém kraji, vedení dopravce sonduje možnosti vypsání tendrů také v dalších krajích.

Ještě lukrativnější by pro soukromé dopravce bylo provozování dotovaných rychlíků. Ministerstvo dopravy u nich platí ve srovnání s kraji zhruba dvojnásobnou dotaci na jeden kilometr. "Regionální doprava je skutečně podfinancována, u dálkových vlaků ale není problém nasadit nové soupravy a přitom dostávat méně peněz, než ministerstvo nyní platí Českým drahám," uvedl Schmidt.

Ministerstvo dopravy se však zatím k vypsání soutěže na provozování dálkových vlaků nechystá. "Ministři Bendl i Slamečka deklarovali, že mají zájem, aby na železnici vstoupili konkurenti, zatím se ale nedá říct, že by k vypsání tendrů došlo třeba už letos na podzim," řekl mluvčí úřadu Martin Kupka.

Ministerstvo naopak plánovalo uzavřít desetiletý kontrakt na provoz rychlíků s Českými drahami, aby dopravci umožnilo nakoupit modernější vlaky. Návrh smlouvy ale odmítlo ministerstvo financí. "Kontrakt by neznamenal monopol Českých drah, ze smlouvy by bylo možné ubírat jednotlivé tratě či oblasti a tam vypisovat výběrová řízení," tvrdí Kupka.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek)
Máme zájem i o lokálky, řekli soukromí dopravci čtenářům iDNES.cz

České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně miliony...  celý článek

BMW Lipsko: Všemi dobíjecími stanicemi BMW můžete dobíjet jak elektrovozy, tak...
Aut s hybridním motorem se Češi zatím bojí, chybí daňová podpora

Pouhé jedno procento ze všech prodaných aut v Česku jsou vozy s hybridním pohonem. Celkem se jich zatím letos prodalo 1605, což je více než za celý loňský rok,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uchazeči se do tendru na mýto za 29 miliard mohou hlásit o 10 dní déle

Ministerstvo dopravy posunulo o deset dní na 24. srpna termín, do kterého mohou uchazeči v tendru na provoz elektrického mýta pro období po roce 2019 podávat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.