Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Student Agency odstoupila od souboje o regionální vlaky

  8:17aktualizováno  15:43
Žluté vlaky dopravce Student Agency zůstanou dál jen na papíře. Firma se na poslední chvíli rozhodla, že se nezúčastní výběrového řízení na provozování dotovaných osobních vlaků na části území Libereckého kraje. Důvodem jsou její informace, že České dráhy nabídnou v tendru podnákladovou cenu.

Vlak Student Agency | foto: Student Agency

"Poslední dva týdny jsme soustavně varováni, že dumpingová cena Českých drah bude opět výsměchem rovné soutěži. Na takové frašce se nebudeme podílet," vysvětluje provozní ředitel Student Agency Jan Paroubek. Firma podala přihlášku do soutěže společně s francouzským dopravcem Keolis.

České dráhy s tímto nařčením ostře nesouhlasí. "Obviňovat České dráhy v souvislosti s údajným odstoupením Student Agency z tendru je nehoráznost. SA nemůže znát ceny, s kterými ČD do tendru vstupují, leda že by tato společnost jednala nezákonně a získávala informace nelegální cestou," uvedl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Podle něj není získání informací o ceně možné, protože termín podání přihlášek byl dnes v 9 hodin a otevírání obálek v 11 hodin, tedy později než prohlášení společnosti Student Agency.

Po otevření obálek je zřejmé, že nabídku podaly tři společnosti. Kromě Českých drah to jsou ještě firmy Arriva a Viamont. Cenu však zatím nezveřejnily. Čekají, až tuto informaci podá Liberecký kraj, který zakázku zadával.

Nízké ceny jsou podle SA podvod

Student Agency předpokládá, že výsledek tendru skončí podobně jako výběrové řízení na provozování rychlíků mezi Plzní a Mostem a Pardubicemi a Libercem, které vypsalo ministerstvo dopravy před třemi lety. Tehdy vyhrály České dráhy, které však podle konkurentů nabídly dumpingovou cenu odpovídající 15 procentům skutečných nákladů.

"České dráhy mohou krýt ztráty prostřednictvím úhrad z ministerstva dopravy na rychlíkové spoje, u nichž úřad neprověřuje náklady. Je to iracionální systém vymykající se kontrole," tvrdí obchodní ředitel Student Agency Jiří Schmidt.

Šéf firmy má pro případný dumping drah jednoduché měřítko: "Dráhy zveřejnily, že za provoz zastaralých motoráků požadují úhradu ve výši 136 korun za kilometr. To pro rok 2012, který je předmětem soutěže, odpovídá ceně 152 Kč/km. Bude-li nabízená cena za provoz moderních vozidel obdobná nebo nižší, jedná se jednoznačně o podvodné chování," vypočítává Radim Jančura.

Pokud by se tento předpoklad potvrdil, bude Student Agency požadovat přezkoumání kalkulací drah a případně se domáhat nápravy. Přesný postup prozkoumávají právníci.

ČD: Společnost se snaží zviditelnit

"Údaje o 136 korunách za kilometr nejsou pravdivé, v loňském roce byla v Libereckém kraji naše nákladová cena 110 korun za kilometr. Ta mohla být díky úsporám dále vylepšena," uvedl Štáhlavský.

"Naše cena je ekonomicky odůvodnitelná. Snižuje ji efektivnější využití personálu a nová vozidla, jejichž provoz je levnější," dodal. 

Podle něj využívá Student Agency mediální napadání Českých drah pouze ke své prezentaci. "Firma zatím není schopna uvést jakýkoli železniční projekt v život - využívá této problematiky pouze ke svému zviditelňování."

"Ohlašovaným vlakem HighJet mezi Prahou a Ostravou se neustále opírala o popularitu spoje SC Pendolino Českých drah, ani tento projekt se nakonec neuskuteční. Doslova krachem skončil projekt SA s konkurenčními autobusy na této lince, které byly společností prezentovány jako konkurence, která odláká značnou část cestujících z vlaků SC Pendolino," dodal Štáhlavský.

Dali byste přednost kvalitnějšímu, ale dražšímu vlaku?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 20. června 2009. Anketa je uzavřena.

Ano 3822
Ne 1767
Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.
Dopravci se snaží udržet odcházející strojvedoucí, zvyšují jim mzdy

Dopravci na železnici bojují s nedostatkem strojvedoucích, udržet ve svých službách se je proto snaží i zvyšováním mezd. Například RegioJet přidal...  celý článek

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek)
Máme zájem i o lokálky, řekli soukromí dopravci čtenářům iDNES.cz

České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně miliony...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.