Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Lidé ztrácejí zájem o spaní v kupé. Noční vlaky spasí dle studie jen dotace

  5:00aktualizováno  5:00
Nočních vlaků v Evropě ubývá kvůli jejich ztrátovosti a menšímu zájmu cestujících, přesto by z kolejí neměly zmizet. Studie zadaná Evropským parlamentem navrhuje, aby ohrožené spoje získávaly dotace.

České dráhy mají ve flotile aktuálně několik desítek lůžkových a lehátkových vozů, část čeká příští rok modernizace. | foto: České dráhy

Nová studie detailně řeší finanční, ekonomické nebo sociální aspekty provozu nočních vlaků. Jde o aktuální téma: po velkých redukcích v letošním jízdním řádě v Německu či Francii znovu ubylo měst, mezi kterými lze přes noc jezdit vlakem a cestou se pohodlně vyspat.

Rozsáhlý materiál zpracovala poradenská firma Steer Davies Gleavea a vysoká škola Politecnico di Milano. Porovnává noční vlaky v celé Evropě i důvody jejich mizení: konkurují jim jak rychlovlaky, tak levná letecká doprava nebo i změna zvyklostí. „Lidé jsou méně ochotní spát v kupé s někým neznámým než v minulosti,“ tvrdí autoři.

Lůžkové a lehátkové vozy prošly rozsáhlou redukcí i v Česku, největší nabídka je hlavně směrem na východ na Slovensko nebo do Polska a Maďarska. Ministerstvo dopravy letos plánuje, že zruší objednávku posledního vlaku do Košic a nechá na Českých drahách, zda ho budou komerčně provozovat.

„Noční vlaky v přepočtu na cestujícího stojí více než vlaky jezdící přes den,“ konstatuje studie. Podle ní sice počet cestujících v nočních vlacích dlouhodobě klesá, stále ale přispívají k mobilitě evropských občanů.

Studie jako jednu z možností navrhuje vlaky dotovat, což se už nyní v řadě zemí děje: například ve Švédsku jde v přepočtu o 20 euro na každého cestujícího, ve Francii dotace dosahovala až sto eur. Mezi návrhy je například i snížení poplatku za dopravní cestu.

Dotace na noční vlaky by se podle autorů studie mohly vyplácet například podle ujetých kilometrů nebo přepravených cestujících. Dotace by měly dopravcům umožnit reagovat i na vysokou sezónnost.

Podle studie je jedním z příkladů vzkříšení přístup Rakouska a jeho státních drah ÖBB, které převzaly velkou část nočních vlaků Deutsche Bahn. Díky nim zůstalo noční spojení Česka a Švýcarska namísto Německa, ale vlak jede přes Rakousko.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stávka v Řecku. - Cestující odpočívá poté, co aténské letiště zrušilo její let
Probdělou noc na letišti může zahojit odškodné. Kdy je požadovat?

Šestnáct hodin strávených na italském letišti Lamezia Terme, den a půl zpožděné letadlo z egyptské Hurghady. Společnost Travel Service musela o víkendu řešit...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Dráhy upraví dvě desítky nebezpečných přejezdů, začnou ve Studénce

Incident u Kolína, kde vlak ve 160 km/h málem smetl z přejezdu zaseknuté osobní auto, znovu poukázal na letitý problém zabezpečení některých přejezdů v Česku....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.