České dráhy mají ve flotile aktuálně několik desítek lůžkových a lehátkových...

České dráhy mají ve flotile aktuálně několik desítek lůžkových a lehátkových vozů, část čeká příští rok modernizace. | foto: České dráhy

Lidé ztrácejí zájem o spaní v kupé. Noční vlaky spasí dle studie jen dotace

  • 287
Nočních vlaků v Evropě ubývá kvůli jejich ztrátovosti a menšímu zájmu cestujících, přesto by z kolejí neměly zmizet. Studie zadaná Evropským parlamentem navrhuje, aby ohrožené spoje získávaly dotace.

Nová studie detailně řeší finanční, ekonomické nebo sociální aspekty provozu nočních vlaků. Jde o aktuální téma: po velkých redukcích v letošním jízdním řádě v Německu či Francii znovu ubylo měst, mezi kterými lze přes noc jezdit vlakem a cestou se pohodlně vyspat.

Rozsáhlý materiál zpracovala poradenská firma Steer Davies Gleavea a vysoká škola Politecnico di Milano. Porovnává noční vlaky v celé Evropě i důvody jejich mizení: konkurují jim jak rychlovlaky, tak levná letecká doprava nebo i změna zvyklostí. „Lidé jsou méně ochotní spát v kupé s někým neznámým než v minulosti,“ tvrdí autoři.

Lůžkové a lehátkové vozy prošly rozsáhlou redukcí i v Česku, největší nabídka je hlavně směrem na východ na Slovensko nebo do Polska a Maďarska. Ministerstvo dopravy letos plánuje, že zruší objednávku posledního vlaku do Košic a nechá na Českých drahách, zda ho budou komerčně provozovat.

„Noční vlaky v přepočtu na cestujícího stojí více než vlaky jezdící přes den,“ konstatuje studie. Podle ní sice počet cestujících v nočních vlacích dlouhodobě klesá, stále ale přispívají k mobilitě evropských občanů.

Studie jako jednu z možností navrhuje vlaky dotovat, což se už nyní v řadě zemí děje: například ve Švédsku jde v přepočtu o 20 euro na každého cestujícího, ve Francii dotace dosahovala až sto eur. Mezi návrhy je například i snížení poplatku za dopravní cestu.

Dotace na noční vlaky by se podle autorů studie mohly vyplácet například podle ujetých kilometrů nebo přepravených cestujících. Dotace by měly dopravcům umožnit reagovat i na vysokou sezónnost.

Podle studie je jedním z příkladů vzkříšení přístup Rakouska a jeho státních drah ÖBB, které převzaly velkou část nočních vlaků Deutsche Bahn. Díky nim zůstalo noční spojení Česka a Švýcarska namísto Německa, ale vlak jede přes Rakousko.