INCOMA: BOOM NÁKUPNÍCH CENTER JE NA NOVÉM VRCHOLU
Studie upozorňuje, že markety, které už dávno nejsou jen prodejnami potravin, spolknou polovinu celkových britských útrat za oblečení, píše server BBC.
"Nepotravinové zboží má velký růstový potenciál," říká maloobchodní analytik Sanjay Vidyarthi.
Analytik upozorňuje na to, že zatímco v sektoru potravin je na trhu přetlak a obchoduje se téměř na úrovni nákladů, ostatní výrobky se v řetězcích prodávají s vysokými maržemi.
Elektronika a oblečení jsou ale pro hypermarkety zajímavé nejen proto, že na nich mají nejvyšší výdělky, ale i proto, že v prodejně potravin je zákazník náchylnější k utrácení.
Lépe se plní už plný vozík
Mezi člověkem, který se jde ze zvědavosti podívat po novinkách v elektro-obchodech, a tím, kdo tlačí plný nákupní vozík po hypermarketu je totiž podstatný rozdíl. Například zlevněný toustovač si s větší pravděpodobností koupí ten, kdo šel na velký týdenní nákup, než ten, kdo šel náhodou okolo a zastavil se u výlohy.
Důkazem o tom, že britští spotřebitelé stále více vyhledávají nákupy "pod jednou střechou" je i to, že poptávka po nepotravinářském zboží v hypermarketech vzrostla během pěti let téměř na dvojnásobek, zatímco ve specializovaných obchodech jen o 11 procent.
Vysoké zisky z elektroniky, oblečení a domácích potřeb podle studie umožňují hypermarketům pokrýt nízké výdělky nebo dokonce ztráty z potravin, které naopak řetězce prodávají za co možná nejnižší ceny.
Poškozuje velká čtyřka konkurenci?
Prodej nepotravinářského zboží se někde vyplatí natolik, že si řetězec může dovolit otevřít i obchod, kde potraviny vůbec nejsou k dostání. Například jeden z britské "velké čtyřky" - Asda - provozuje pět takových prodejen a letos k nim plánuje přidat dalších pět.
"Snažíme se dát našim zákazníkům, co opravdu chtějí," vysvětluje záměr Asdy mluvčí řetězce.
Do čtveřice největších hráčů na maloobchodním trhu patří ještě Sainsbury, Morrison`s a Tesco, píše BBC.
Britské řetězce mají s potravinami kromě nízké ziskovosti ještě další problém. Kvůli cenové politice a vytlačování malých obchodníků si na ně důkladně posvítí antimonopolní úřad.