Jinak je tomu ale třeba u pracích prášku. Podle studie se v tomto případě zákazníci řídí právě cenou.
"Tak je tomu u většiny běžných výrobků. Lidé necítí větší rozdíly mezi jednotlivými druhy, a proto je pro ně cena v těchto případech tak důležitá," říká Zdeněk Skála ze společnosti Incoma.
Ovšem podle něj si u luxusnějších výrobků jako je čokoláda, sušenky nebo alkohol, které si lidé chtějí vychutnat, na cenu příliš nehledí.
"Výzkum se zaměřil zejména na ženy. Právě ony se totiž zpravidla o nákupy starají," doplnil Skála.
Rozdíly mezi jednotlivými regiony nejsou podle studie nijak velké. "Dá se říct, že menší města preferují diskontní prodejny, a jsou tedy na cenu citlivější, než je tomu ve větších městech," říká Skála. "Cena je také důležitější spíše pro starší lidi," doplnil.
Pokud se ale lidé rozhodnou nakupovat v diskontech, pak už se na ceny jednotlivých výrobků příliš nedívají - spoléhají na to, že ceny v prodejně jsou obecně nízké.
Prodejnu Češi nejčastěji volí podle toho, zda je blízko. Až potom rozhodují další faktory, jako nabídka zboží nebo právě ceny.
Význam ceny při nákupu | |
Výrobek |
Pořadí ceny mezi ostatními faktory |
Prací prášky |
1. |
Limonády |
2. |
Jogurty |
2. |
Džusy |
3. |
Sušenky a oplatky |
3. |
Čokoláda |
3. |
Minerálky |
4. |
Pivo |
4. |
Víno |
5. |
Zdroj: INCOMA, GfK |