Současné České aerolinie a jejich téměř kompletně vyměněný management připomínají jednu z pohádek o ptáku Nohovi. Ten letí s princem za krkem nad širokým mořem a potřebuje pravidelně krmit, aby ho bezpečně dostal na druhý břeh.
V pohádce si princ v nouzi nejvyšší uřízne kus lýtka. Management ČSA, s posvěcením akcionářů, prodá jako první hangár. Kolik prodej hangáru "C" vynese, bude jasné už na konci října.
Vedení firmy si prodejem kupuje čas. Jejich pták Noh, tedy ČSA, je po divokém letu s bývalým šéfem Jaroslavem Tvrdíkem už řádně vytrávený. Za prvních šest měsíců spolykal skoro tři čtvrtě miliardy korun, státní pomoc je v současném politickém vakuu v nedohlednu a prodej nemovitosti, v které se opravují letadla a auta, firmě neublíží.
Zvlášť když si vyhradí dvouletý bezplatný nájem.
To vše má zachránit Petr Řehák. "Je pro mě výhodou, že jdu do oboru, o kterém vím dost," říká letecký modelář a pilot ultralehkých letadel, který usiluje i o průkaz na větší stroj.
Během následujících týdnů chystá změny v prodeji přes internet, chce přilákat movitější klienty a zahustit některé linky. "Přišel jsem sem vytvořit fungující obchodní model," říká dvaatřicetiletý manažer, který do ČSA zamířil z obdobného místa v eBance.
Z ní se dobře zná s prezidentem ČSA Radomírem Lašákem. Ten mu dělal před čtyřmi lety šéfa i v bance, kterou před měsícem koupila konkurenční Raiffeisen.
ČSA neumí prodávat přes web
V západní Evropě si už objednává většina lidí letenky přes web. ČSA jich stále nejvíce udá přes partnery, především cestovky. Přes ně jde zhruba 60 procent, asi třetinu tvoří vlastní prodej, který je pro firmu nejdražší.
"On-line prodej je asi deset procent, což není mnoho," říká Řehák. Získat návštěvníky na vlastní web a přimět je koupit letenku tam je pro každou aerolinku ideál. Může si hrát s cenou, omezí provize pro nadnárodní rezervační systémy, jako je třeba Amadeus či Galileo. Ty mají asi deset dolarů z letenky.
Webové stránky ČSA mají být podle Řeháka rychlejší a jednodušší. Ty se sice za poslední dva roky zlepšily, ale stále je třeba víc kliků k objednávce než u nízkonákladových společností typu SkyEurope nebo easyJet.
"Sám mám zkušenost, že koupit přes náš internet letenku není jednoduché. To se ale změní," plánuje.
V novém rezervačním systému má být na první pohled jasné, čím se podle Řeháka liší ČSA a nízkonákladové aerolinky. "Větší servis, flexibilita, síť linek nebo změna letu zdarma," vypočítává. ČSA také patří podle statistik k nejpřesnějším aeroliniím v Evropě.
Cizinci platí méně než Češi
Internet přinesl i do leteckého byznysu větší průhlednost a srovnatelnost cen. Vůči českým klientům není současný prodej příliš férový. Za letenku v korunách zaplatí víc než cizinci v eurech či librách.
Například let z Prahy do Londýna na pátek 13. října s návratem o týden později v neděli vyšel na webu ČSA na 7516 korun. Kdo však nastaví, že nakupuje z Británie, zaplatí za stejný let 161 liber, tedy jen 6730 korun.
Důvodem jsou především nižší taxy. Například servisní poplatek ve výši 400 korun Brit neplatí vůbec. "Je to letitá praxe. Dělají to i další přepravci v okolí. Určitě se k tomu vrátíme. Je to věc, kterou chci pochopit," uvedl k tomu Radomír Lašák v rozhovoru s MF DNES minulý měsíc.
Ošálit rezervační systém jde těžko, umí totiž zkontrolovat i místo vydání karty.
Nízkonákladové aerolinky na ČSA tlačí přes své nízké ceny. Výnos na přepravenou osobu a kilometr klesl za poslední rok téměř o pět procent.
Superlevné letenky se nechystají
Stále levnější letenky jsou snem pro cestující, ale noční můrou pro vědce zkoumající oteplování planety i management ČSA. Ten se bude snažit tento trend zlomit. "Nechci plnit letadlo za každou cenu a být nejlevnější. Půjdeme cestou dalších výhod pro cestující," říká Řehák bez bližších podrobností.
Změnit se může třeba věrnostní systém, který nízkonákladové aerolinky nenabízejí. S letenkami za pár stokorun ČSA nepřijdou. Získat víc peněz z prodeje letenek mu pomůže nový systém prodeje, do kterého ČSA nakoupily za několik milionů data o chování cestujících.
Ta ukazují, jak se obvykle plní letadla, kdy se prodává, jaká třída a za jaké peníze. "Dřív se to dělalo na koleně v nějakých excelovských tabulkách. Teď na to máme standardní řešení," uvedl k tomu Lašák.
ČSA měly na přelomu roku průměrně obsazené letadlo jen ze sedmapadesáti procent, zhruba o patnáct procentních bodů méně, než je evropský průměr. Letos se již přiblížily podle Řeháka průměru.
Zimní letový řád, tedy kam a jak často budou ČSA létat od listopadu, je dílem ještě Tvrdíkova vedení. Současný management s ním moc dělat nemohl a změny budou kosmetické. Končí trať do irského Corku a skotského Edinburghu, v zimě se nelétá ani do chorvatského Splitu.
Zahustíme linky
"Chci ověřit, že můžeme létat jinam v létě a v zimě. Nechci z principu rušit linky," říká k tomu Lašák, který vidí příležitost v prodeji letenek v Česku. Ten nyní tvoří čtvrtinu tržeb.
"Spíše zahustíme dosavadní linky, aby létalo každý den více spojů na jedno místo," vysvětluje Řehák. Tím podle něj může ČSA přilákat byznys klienty. Ti obvykle nechtějí čekat na letišti dlouho.
Nové linky zřejmě otevře ČSA i mimo Prahu, zatím mezi Marseille a Barcelonou. "Plány s tím máme," uvedl Řehák. Vyloučené podle něj nejsou ani přímé lety z Ostravy nebo Brna.
Vedení ČSA čeká do konce roku zásadní rozhodnutí o obměně letadel pro dálkové lety. Nová flotila se může stát dalším z motorů růstu tržeb. "Já osobně jsem spíše pro její pokračování," říká Řehák.
Stejně se má rozhodnout i o osudu letounů pro příležitostnou dopravu pro cestovky. O dovolenkáře se nyní přetahují se společností Travel Service, která patří do skupiny okolo Čedoku.
Na jednu malou zemi jsou dvě charterové flotily luxus. Do konce roku má být jasno, kdo z nich bude kupující a kdo prodávající. Jednání bude o to zajímavější, že ČSA potřebují navýšit ze státních peněz kapitál, a Travel Service (i další aerolinky) to mohou účinně torpédovat jako nedovolenou veřejnou podporu. Ještěže mají ČSA tolik hangárů.