samka

samka | foto: Accenture

Elektronika poradí, co v lednici chybí. Za pár let bude v supermarketech

  • 49
Na výstavě Expo v Miláně vyrostl supermarket budoucnosti. Podívejte se, jak si italský řetězec Coop a poradensko-technologická společnost Accenture představují obchod, ve kterém budete v příštích třech až pěti letech nakupovat.

Nakupování potravin bude podle tvůrců expozice a modelového supermarketu v budoucnosti smazávat hranice mezi kamennými obchody a e-shopy. Lépe řečeno: bude se snažit přenášet výhody jednotlivých prostředí.

Samozřejmě, že hlavní charakteristiky přitom zůstávají neměnné. Do obchodu musíte nadále fyzicky vejít, nákup po síti vyřídíte na dálku, ale nemůžete si zboží opravdu vybrat.

Snaha o sblížení je ale vidět na hlavní části expozice, jíž je na Expu funkční „supermarket budoucnosti“. V něm dostávají zákazníci pomocí kombinace senzorů a stovek displejů o zboží přibližně stejný objem informací, na které jsou zvyklí z e-shopů.

Expozice založená na poznatcích architekta z bostonské MIT Carlo Rattiho ale samozřejmě potěší i obchodníky. Nabídne jim totiž data, která o zákaznících dosud neměli. Například jaké zboží si prohlížejí (a tudíž i jak často si ho potom kupují). A to jak v anonymní, tak pomocí mobilní aplikace i personalizované verzi.

Autoři expozice předpokládají, že se bude doplňovat reálné nakupování s tím elektronickým. Aby se současné e-shopy přiblížily zážitku z kamenných obchodů, kde si lze čerstvé potraviny pečlivě vybrat, sází v Accenture na virtuální realitu.

Z pohledu nezkušeného uživatele ale působí nakupování sýrů nebo masa přes rozhraní brýlí Oculus Rift poněkud zdlouhavě a neohrabaně. A je otázkou, zda opravdu nabízí lepší nákupní zážitek než prostředí webového prohlížeče.

Místem, kde se oba dva typy nákupů setkávají, je potom inteligentní kuchyň. Tam Accenture pracuje s konceptem, kdy si uživatel může vybrat na integrovaném displeji recept. Monitor mu rovnou sdělí, kolik z potřebných ingrediencí má v ledničce a zbytek automaticky objedná.